‘497 of 835’
Ook binnenin is deze Astra verre van standaard. Neem bijvoorbeeld de stoelen; flinke sportstoelen van Recaro, die er heel serieus uitzien. Ze bieden dan ook enorm veel steun. Jammer alleen dat de zijwangen nogal ‘klemmen’ als de bestuurder wat breder is, maar verder zijn ze helemaal top. Daarnaast zien we talloze OPC-logo’s en in ‘carbon-look’ uitgevoerde interieurlijsten. Vlak voor de pook zit een gedenkplaatje met het opschrift ‘497 of 835’, met andere woorden: Opel bouwt slechts 835 exemplaren van de Nürburgring Edition. Dat heeft alles te maken met het klasserecord dat Opel met de Astra OPC vestigde op de Nürburgring: hij deed 8 minuten en 35 seconden over een ronde. Inmiddels heeft Renault het record in handen: de Mégane RS was nóg sneller.
Het gezegde ‘wie mooi wil zijn moet pijn leiden’ is bij de Astra dubbel en dwars van toepassing. Die mooie lage daklijn wreekt zich namelijk op twee manieren: het interieur voelt door de lage ruiten nogal benauwd aan en bovendien is het zicht naar buiten (met name naar achteren) niet om over naar huis te schrijven. Dankzij de lage zit is er met de hoofdruimte gelukkig weinig mis. De ruimte op de achterbank is niet geweldig, echter wel normaal voor een auto van deze klasse, dus net te weinig ruimte voor volwassenen maar genoeg voor kinderen. Qua kofferruimte is hij met 340 liter ook marktconform, auto’s als de Volkswagen Golf en Renault Mégane kunnen ongeveer net zoveel verstouwen.
De uitrusting is bij de Astra OPC dik voor elkaar. Stabiliteitscontrole, veel airbags, keyless entry, cruise control en radio/cd-speler zijn standaard. En wat niet standaard is, kost niet veel extra. Voor een bescheiden €795 heb je bijvoorbeeld cd-navigatie met kleurenscherm, een mp3-speler én parkeersensoren achter. Bi-xenon verlichting kost €700 extra. In vergelijking met de concurrentie zijn zowel de standaarduitrusting als de optieprijzen erg aantrekkelijk. Maar de Astra OPC kost dan ook een stuk meer. Met zo’n 34 mille op zak kun je bij Renault de Mégane R26 bestellen, voor 35 mille kun je bij Volkswagen terecht voor een Golf GTI Edition 30, terwijl Opel voor deze OPC Nürburgring Edition bijna 40 duizend euro vraagt.
BMW 1 Serie 118i High Executive
Volkswagen Golf GTI 2.0 TSI
Volvo C30 T5 R-Design
Mazda 3 MPS 2.3 DISI
Audi A3 1.8 TFSI S-tronic Ambiente
Honda Civic 2.0i-VTEC Type R
Volkswagen Scirocco 2.0 TSI DSG Highline
Renault Mégane RS
Volkswagen Scirocco R
Volkswagen Golf GTI Edition 30 DSG
Renault Mégane Coupé 1.9 dCi 130 FAP Dynamique
2022 - Opel Astra 1.2 Turbo 130 Ultimate
2016 - Opel Astra Sports Tourer 1.0 Turbo Business+
2016 - Opel Astra 1.6 CDTi Innovation
2013 - Opel Astra Sedan 1.4 Turbo Cosmo
2012 - Opel Astra GTC OPC
2012 - Opel Astra GTC 1.4 Turbo Sport
2011 - Opel Astra Sports Tourer 1.4 Turbo Sport
2010 - Opel Astra 1.7 CDTI Cosmo
2006 - Opel Astra 1.4 Edition
2006 - Opel Astra TwinTop 1.8 Cosmo