Honda Accord 2.0i VTEC Elegance

Pawel Piotrowski - 27 juli 2008

Moderne architectuur

Wie eenmaal de moeite heeft genomen om onder de A-stijl door te buigen en in te stappen zal verrast zijn door de high-tech uitstraling die het Accord interieur aan zijn passagiers biedt. De architectuur van het dashboard is met zijn vloeiende en gebogen vormen spannend en modern, maar ook tegenstrijdig met de scherpe lijnen van het exterieur. Een aantal elementen lijken op het interieur van de Civic te zijn geïnspireerd. Het is duidelijk dat Honda binnenin meer lef durfde te tonen dan aan de buitenkant.

Dat een futuristisch design niet per se hoeft te botsen met functionaliteit, heeft zo zijn voordelen. Naast een flinke hoeveelheid aan goed bruikbare opbergvakken is het dashboard zeer ergonomisch ingedeeld, zowel radio als airco zijn goed onder handbereik en eenvoudig bedienbaar. Daarnaast is alles goed af te lezen op het grote hooggeplaatste scherm. De zitpositie is voor bestuurder en bijrijder goed instelbaar. De stoelen hebben weliswaar een wat korte zitting, maar zitten verder perfect en bieden voldoende zijdelingse steun. Het stuur voelt lekker aan en kan ver in diepte worden versteld. Zodoende kunnen ook langere bestuurders een prettige zitpositie vinden. De afleesbaarheid van het fraaie instrumentarium is dik in orde, maar de uitkijk over de carrosserie niet altijd. Vooral het zicht schuin naar achteren wordt beperkt door de dikke C-stijlen en kleine achterruit. Parkeersensoren ontbreken op de Elegance, zij zouden in dit geval een welkome aanvulling zijn op de verder zeer complete standaarduitrusting.

De Accord is niet alleen erg compleet maar ook best ruim, zolang men voorin blijft zitten. Ondanks dat het exterieur suggereert dat de Accord een ruime sedan zou zijn, valt de ruimte met name achterin tegen voor deze klasse. Kinderen en volwassenen van het formaat Napoleon kunnen er best zitten, maar met langere stelten zijn langere ritten achterin moeilijk voor te stellen. De beenruimte is beperkt en door de aflopende daklijn zit het hoofd van langere personen klem tussen de C-stijl en dakhemel. Ook de instap is niet optimaal door de bescheiden deuropening. Om fatsoenlijk in te kunnen stappen, moet men als een dame met rok eerst gaan zitten en vervolgens beide benen naar binnen zwaaien.

We moeten niet lang zoeken om te vinden waar al die ruimte gebleven is. De inhoud van de bagageruimte laat weinig te wensen over, alleen de typisch smalle opening – gebruikelijk bij sedans – had wat groter mogen zijn. De gebruikte materialen en de afwerking in het interieur zijn op hoog niveau, maar nog niet de benchmark in dit segment. Dat wordt vooral duidelijk in de bagageruimte, waar de afdekking van de onderzijde van de hoedenplank ontbreekt.

156 pk
192 Nm
215 km/h
9,4 s
7,1 (7.2) l/100km
170 g/km
E
22%
€ 30.900
€ 33.570
€ 615 / maand
€ 180 - € 205 / kwartaal
  • Citroën C5 2.0 HDiF Comfort

  • Peugeot 407 2.0 16V (Bioflex) ST Pack Business 2

  • Chevrolet Epica 2.5 Executive

  • Seat Exeo 2.0 TDI 105kw Sport

  • Skoda Superb 2.0 TDI Ambition

  • Dodge Avenger 2.0 SE

  • Alfa Romeo 159 1.9 JTDm 16v Distinctive

  • Audi A4 1.8T Advance

  • Kia Magentis 2.0 CVVT EX

  • 2012 - Honda Accord Tourer 2.2 i-DTEC 180 Type S

  • 2012 - Honda Accord 2.0 VTEC Lifestyle

  • 2009 - Honda Accord Tourer 2.4i VTEC Executive