Land Rover Range Rover Sport TDV8 HSE

- 16 mei 2008

Terreinwaardig

De geteste Range Rover Sport was voorzien van de achtcilinder diesel. De relatief kleine achtcilinder – hij meet 3,6 liter – brengt evengoed nog een maximaal vermogen van 275 pk ten tonele, maar met name het koppel van 640 Nm is natuurlijk erg prettig. De motor brengt dan ook relatief gemakkelijk de dikke 2,5 ton in beweging. En ook even flink versnellen is geen probleem. Wel is de beleving bij een dergelijke acceleratie heel gematigd. Je merkt aan het verkeer om je heen dat je versnelt, en de snelheidsmeter beaamt dat ook, maar aan de auto zelf merk je het niet zo sterk. Op zich nodigt de auto je daar ook niet continu toe uit. De Brembo-remmen maken in die zin in tegengestelde zin wel veel indruk, want ze zetten de hele massa des gevraagd op een imponerende wijze tot stilstand. Met de hoge zitpositie geeft de Land Rover de bestuurder een sterk ‘King Of The Road’-gevoel. Zonder je daarbij asociaal te hoeven gedragen, heb je toch het idee dat het andere verkeer je niet veel kan maken. Je kijkt letterlijk en figuurlijk op ze neer.

Het blijft een wat paradoxale naam voor zo’n grote auto. Range Rover Sport. Maar toch, als je een en ander in perspectief bekijkt, moet toch beaamt worden dat het weggedrag voor een dergelijk zware auto redelijk dynamisch is. De luchtvering van de auto kan ook zodanig ingesteld worden dat de Range Rover wat dichter op het wegdek komt en zodoende het zwaartepunt nog wat lager krijgt. Hoe dan ook blijft het een auto die niet bedoeld is om extreem de bocht mee om te gaan. Sowieso is het wel verstandig om deze auto niet met een al te zware rechtervoet te rijden, want het verbruik neemt dan exorbitante waarden voor een diesel aan. Met een heel bewuste rijhouding is de auto gemiddeld al amper onder de 10 liter per 100 km te krijgen. Zodra je een redelijke verhouding stads- en snelwegkilometers hebt, is het zelfs met een goede instelling niet mogelijk. We reden hem gemiddeld op een verbruik van 10.9 liter per 100 km en dan hebben we de terreinkilometers niet meegerekend, want daar neemt het verbruik uiteraard fors toe. Al met al zijn dat dieselonwaardige waarden.

De terreinkilometers zijn niet meegerekend, dus ja, de auto is in zijn natuurlijke habitat geweest. Natuurlijk ziet het grootste gedeelte van deze luxe terreinwagens de blubber maar zelden. In deze droge dagen was er ook weinig blubber te vinden, maar mul zand in overvloed. Het mooie van het Terrain Response systeem is dat je kan aangeven hoe de ondergrond het best te typeren is. Er is een keuze uit vijf soorten, te weten normaal, glad, spoorvorming, mul en rotsachtig. Elektronisch regelt de Range Rover Sport dan dat beste instellingen geselecteerd worden voor die bewuste ondergrond. De mulle en verre van egale ondergrond kostte dan ook totaal geen moeite om te doorkruisen. Zodra een wiel tractie verliest in al te mul zand, gaat de rest gewoon rustig zijn gang en trekt de Range Rover moeiteloos verder. Ook een bult op en af wordt voor een onervaren terreinrijder een peuleschil met de grote gele knop die ervoor zorgt dat dit heel beheerst gebeurt. Je zou haast zeggen dat het stoere van terrein kunnen rijden er een beetje af gaat met dergelijke systemen, maar dat zou een vervelende opmerking zijn op het gebied waar Land Rover juist een pluim verdient voor zulke geavanceerde technieken. Het is wellicht nog overbodig om te melden dat de auto uiteraard ook over een kruipversnelling beschikt.

275 pk
640 Nm
209 km/h
9,2 s
10,9 (11.1) l/100km
294 g/km
G
22%
€ 81.100
€ 134.430
€ 2.465 / maand
€ 766 - € 829 / kwartaal
  • BMW ActiveHybrid X6

  • Porsche Cayenne S

  • Audi Q7 4.2 TDI quattro Pro Line+ S-Line

  • BMW X6 xDrive35d High Executive

  • Volkswagen Touareg 4.2 V8

  • BMW X5 3.0d High Executive

  • Infiniti FX50 S 5.0 V8 VVEL

  • 2016 - Land Rover Range Rover Evoque TD4 180 HSE

  • 2015 - Land Rover Range Rover SDV6 Hybrid Autobiography

  • 2013 - Land Rover Range Rover Sport 3.0 SDV6 Autobiography Dynamic

  • 2013 - Land Rover Range Rover 5.0 V8 Supercharged Vogue

  • 2013 - Land Rover Range Rover Evoque 2.0 Si4 Prestige

  • 2012 - Land Rover Range Rover 3.0 TDV6 Autobiography

  • 2011 - Land Rover Range Rover Evoque Coupé TD4 Prestige

  • 2011 - Land Rover Range Rover 4.4 TDV8 Autobiography

  • 2011 - Land Rover Range Rover Sport TDV6 3.0 HSE Luxury

  • 2010 - Land Rover Range Rover V8 Supercharged Autobiography