Mazda 6 SportBreak 2.0 CiTD Business

Jan Westerhof - 22 april 2008

CF-Net en Karakuri

Eigenlijk komt er na de visuele impact die het exterieur van de Mazda6 op je heeft een behoorlijke tegenvaller als je naar het interieur kijkt. Het ziet er weliswaar prima uit en kent een uitstekende afwerking, maar laat qua materiaalkeuze nogal te wensen over. De bovenzijde van het dashboard is naar onze huidige maatstaven van te harde plastics en ook elders in het interieur vinden we mindere materialen. Dat uit zich in details zoals de pookknop en de handremgreep, maar ook in de deurkasten. Het stuur is weliswaar van leder, maar de andere twee bedieningselementen zijn van plastic. Met name bij de versnellingspook is dit een tegenvaller, want een lederen pookknop ziet er zoveel beter uit en ligt gewoon gevoelsmatig eenvoudigweg beter in de hand. Het is een kleinigheid, maar het was een mooie aanvulling geweest op het fraaie stuurwiel. Dit stuurwiel kent een lekkere dikte en wordt door Mazda als het centrum van het "Cross Functional Network" (kortweg CF-Net) gezien. Dit is niets meer of minder dan een stuurbediening van de audio, de navigatie en - redelijk bijzonder – de airconditioning. Het werkt overigens prima, maar redelijk omslachtig. De bedieningsknoppen zijn namelijk multifunctioneel en door middel van pijltjestoetsen wordt de functie van de knoppen bepaald.

Wat in positieve zin opvalt is het ruimteaanbod in de Mazda6. Zowel voor als achterin heb je uitstekend de ruimte en zeker achterin is het prima vertoeven. Ga echter niet comfortabel in de middenarmsteun hangen, want die staat schuin en is hierdoor weinig comfortverhogend. Zit je met vier mensen in de auto dan houd je in deze klasse verhoudingsgewijs weinig bagageruimte over. Met een ruime 500 liter heb je niet zoveel te klagen, maar een Passat Variant of een Mondeo Wagon biedt meer stouwruimte. Wat die concurrentie echter niet heeft is het wonderlijke Karakuri-systeem. Dit systeem is van een dergelijk simpele elegantie, dat het een vraagteken is waarom niet ieder merk dit toepast. Een simpele trek aan de hendels aan weerszijden van de bagageruimte en de beide bankdelen klappen voorover. Tezamen met een lager vallende zitting zorgt dit voor een vlakke laadvloer in een oogwenk. Een heel prettig systeem, dat tevens veel indruk maakt op de buitenwacht en dat ervoor zorgt dat je niet allerlei capriolen hoeft uit te helen teneinde een fiets of een kast te vervoeren.

Deze Business-versie kent een vrij rijke uitrusting voor zijn prijs, maar hierbij moet worden aangetekend dat hij slechts leverbaar is voor de zakelijke markt. Anders zou de koper voor een bedrag van nog geen 33 mille een stationcar kopen met een navigatiesysteem, 17 inch lichtmetalen velgen en een gescheiden klimaatcontrole. Voor 695 Euro zou daar nog metallic overheen komen en dat zou erg scherp zijn. Helaas is het niet zo’n feest en moet een eventuele koper in de optielijst duiken en enkele duizenden Euro’s meer uitgeven. Desalniettemin moet worden gesteld dat de Mazda6 een fractie voordeliger is dan de concurrentie en dan is de Mazda luxueuzer uitgerust.

140 pk
330 Nm
198 km/h
10,9 s
5,8 (5.7) l/100km
151 g/km
G
22%
€ 27.295
€ 33.690
€ 618 / maand
€ 358 - € 383 / kwartaal
  • Toyota Avensis 1.8 VVT-i Wagon Panoramic Business

  • Toyota Avensis Wagon 2.2 D-4D Linea Luna

  • Citroën C5 Tourer 1.6 e-HDi EGS Ligne Business

  • Volvo V50 1.6D Kinetic

  • Saab 9-3 Sport Estate 1.8t Linear Business

  • Peugeot 407 SW 1.8-16V XR Pack

  • Alfa Romeo 159 Sportwagon 2.2 JTS Sport

  • Skoda Octavia Scout 2.0 TDI

  • Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI Bluemotion Comfortline

  • 2019 - Mazda 6 2.5 SkyActiv-G 194 6AT Signature

  • 2015 - Mazda 6 Sportbreak SkyActiv-G 145 TS+

  • 2013 - Mazda 6 2.0 SkyActiv-G GT-M

  • 2013 - Mazda 6 SportBreak SkyActiv-D 2.2 150pk TS+ Lease Pack

  • 2010 - Mazda 6 SportBreak 2.2 CiTD Mid Power

  • 2009 - Mazda 6 2.0 S-VT TS

  • 2006 - Mazda 6 MPS

  • 2006 - Mazda 6 SportBreak 2.0 CiTD DPF Touring