BMW 3 Serie Touring 320i Business Line

- 9 april 2008

Dynamisch en efficiënt

In het kader van ‘grote stappen, snel thuis’: deze Dreier is een echte BMW. Hij rijdt heerlijk, is krachtig genoeg om vlot mee door het verkeer te kunnen en ligt als een blok op de weg. Maar op zich is dat natuurlijk niet verwonderlijk. In Beieren weten ze prima hoe een auto hoort te rijden. De instructies die je middels het stuur doorgeeft, worden messcherp opgevolgd, zonder dat de auto daarbij snel blijk geeft dat hij het te gek vind worden. Daarnaast is de 170 pk sterke viercilinder een prima motor die naast de power voor de alledaagse handelingen ook genoeg over heeft om eens vlot van de plek te komen. De BMW-purist zal het een gemis vinden dat er geen zescilinder in het vooronder ligt, maar dat doet niks af aan het kunnen van de motor. Het geluid is natuurlijk wel een stuk minder indrukwekkend, maar binnenin de auto is dat eigenlijk helemaal geen issue, want je hoort hem nauwelijks. Voor het verkeerslicht moet je zelfs goed kijken of de toerenteller nu wel of niet op 0 hangt vanwege het start-/stopsysteem of dat je het zachte geluid gewoon domweg niet verneemt. Overigens is dit geluidsniveau voornamelijk op het conto van de isolatie te schrijven, want buiten de auto hoor je de motor wel degelijk en klinkt hij zelfs een tikje rauw. Zo weinig motorgeluid als het interieur binnendringt, zo opvallend is het geluid van de rijwind. Die is met name op wat hogere snelheden nadrukkelijk aanwezig.

Maar hoe zit het nu met dat A-label? Hoe kan een 170 pk sterke middenklasser nog een A-label dragen? Het antwoord moet zich vooral richten op het EfficientDynamics-systeem. Dit door BMW ontwikkelde systeem heeft inmiddels al veel modellen van dat merk onder zijn hoede. Een van de belangrijkste onderdelen van het systeem is de al eerder genoemde start-/stopfunctie. Van het bord ‘Brug open? Motor af!’ trekken we ons met zijn allen al bijsterweinig aan, maar voor het rode verkeerslicht haalt al helemaal niemand het in zijn hoofd om steeds de motor af te zetten, ondanks het feit dat je dan voor niks brandstof aan het verstoken bent. Wanneer je deze Dreier echter in zijn vrij zet en daarbij het koppelings- en rempedaal loslaat, slaat de motor automatisch uit. Wanneer je vervolgens weer kan rijden, hoef je enkel de auto weer in de versnelling te zetten en je kan weer verder rijden, want het systeem start de auto zodra het koppelingspedaal weer beroerd wordt. Ondanks het gevoelsmatige tijdsverlies, is er geen sprake van tijdverlies, want eer de pook weer in de 1 staat, loopt de motor al weer vrolijk te draaien. Een ander besparend item wat je steeds meer ziet, is de zogenaamde schakelindicator in het display tussen de klokken. Hier krijg je advies om naar een bepaalde versnelling op te schakelen. Geheel conform het nieuwe rijden betekent dit dat je al bij zeer lage toerentallen wordt geadviseerd op te schakelen. Qua trekkracht is het tegenwoordig helemaal geen probleem meer om laagtoerig te rijden en qua verbruik heeft dit alleen maar een gunstige uitwerking. Naast deze twee onderdelen van EfficientDynamics die een actieve rol van de bestuurder vragen, zijn er ook nog de onderdelen die altijd zelf hun gang gaan. Zo is er het ‘Brake Energy Regeneration’, wat de vrijkomende energieën die vrijkomen bij het vertragen zoveel mogelijk opslaat in de accu. Daarnaast zijn er geregelde luchtkleppen achter de grille, welke afhankelijk van de benodigde koellucht meer of minder open gaan staan. Hoe minder koeling er nodig is, hoe minder luchtweerstand er optreedt. Tot slot zijn er de efficiënt geregelde elektronische stuurbekrachtiging en de banden met lage rolweerstand.

Zoals gezegd dien je voor de winst van de start-/stopfunctie en de schakelindicator zelf actief te zijn en dat vergt echt wel wat gewenning. Als je jarenlang gewend bent om de auto niet in zijn vrij te zetten voor een verkeerslicht en daarbij je voeten van de pedalen te halen, is dat niet maarzo een automatisme. Hetzelfde geldt voor het opschakelen. Ongemerkt schakel je toch weer gauw als bij een auto van vroeger die het bij 50 in zijn 4 toch al wel wat moeilijk kreeg. Het vraagt dus een heel bewust rijgedrag. Maar goed, dan ben je uiteindelijk heel geconcentreerd bezig met de manier van rijden en kijk je na flink wat stads- en snelwegkilometers eens wat het oplevert. Dat is even slikken. Onder de 7 liter per 100 km komen we niet uit, terwijl de fabriek 6,2 liter per 100 km opgeeft. Ook met herhaalde pogingen lukt het niet om de 6.2 liter te benaderen. Natuurlijk is met een flink stuk snelweg het gemiddelde wel flink omlaag te halen, maar dat geeft geen reëel beeld. Met bijna 2000 km op de klok met afwisselende situaties, maar voornamelijk rustige rijstijl zit het gemiddelde zelfs op 8 liter per 100 km. Dat doet je dus wel afvragen in hoeverre de fabriekswaarden reëel zijn, of dat het vooral cijfertjes zijn die de EU tevreden moet houden.

170 pk
210 Nm
226 km/h
8,4 s
8,0 (6.2) l/100km
148 g/km
D
22%
€ 36.150
€ 46.298
€ 849 / maand
€ 180 - € 205 / kwartaal
  • Mercedes-Benz C-Klasse C200 CDI Avantgarde

  • Subaru Legacy Touring Wagon 2.0i Executive Lineartronic

  • Skoda Superb Combi 1.8 TSI DSG Elegance

  • Opel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTi Executive

  • Mercedes-Benz C-Klasse Estate C200 CGI Business Class

  • Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI Highline

  • Ford Mondeo Wagon 2.0 TDCi Ghia

  • Peugeot 407 SW 2.0 16V HDiF XS Navteq

  • Renault Laguna Estate 2.0 16v T 170 Initiale

  • Fiat Croma 1.9 MultiJet Corporate Premium

  • 2020 - BMW 3 Serie Touring 320d xDrive Luxury Line

  • 2019 - BMW 3 Serie 330i M Sport

  • 2016 - BMW 3 Serie Sedan 330e High Executive Luxury Line

  • 2014 - BMW M3 Sedan M DCT

  • 2013 - BMW 3 Serie GT 328i High Executive

  • 2012 - BMW 3 Serie 320i EDE High Executive

  • 2012 - BMW 3 Serie Touring 328iA High Executive

  • 2012 - BMW 3 Serie 320d EDE High Executive

  • 2010 - BMW 3 Serie Coupé 320i Corporate Lease High Executive

  • 2010 - BMW 3 Serie Cabriolet 335i DCT High Executive