iDrive
Binnen in de auto springt het kenmerkende dashboard met zijn twee heuvels direct in het oog. Naast de gebruikelijke koepel voor de meters, zit er daarnaast nog eentje met scherm van het iDrive-systeem, waaronder ook de fullmap-navigatie valt. Overigens ontbreekt deze tweede koepel wanneer er geen navigatie vanaf de fabriek op de auto geleverd wordt. Je hebt daar dus geen loze ruimte wanneer je geen navigatie hebt besteld. Prima werk van BMW om ondanks de ontwikkelingskosten die het met zich mee brengt voor beide varianten mooie oplossingen te maken. Het iDrive-systeem behelst overigens nog heel wat functies naast de navigatie. Bijvoorbeeld ook alle instellingen van de auto en de telefonie worden middels dit systeem bediend. In feite bestaat de bediening uit één grote draaiknop (die ook ingedrukt en in vier richtingen bewogen kan worden) en een knop om terug te gaan naar het hoofdmenu. Het systeem vergt voor de ongeoefende gebruiker echt wel wat tijd om onder de knie te krijgen. Al is de bediening nog wel redelijk vlot onder de knie te krijgen, dan nog zit je met het feit dat je moet weten waar je welke functies kan bedienen. Het is in ieder geval geen systeempje dat je na het ophalen van je nieuwe 3 Serie op de terugweg naar huis even leert kennen. Doordat zoveel functies zich verenigen in het iDrive-systeem is de middenconsole vrijwel alleen in gebruik door de dualzone airco en de cd-wisselaar. Ook tussen de voorstoelen bevinden zich geen knoppen meer, behalve dan de iDrive-bediening. Het was dan tijdens de testperiode soms zoeken naar bediening van de automatische deurvergrendeling of de traction control (DTC). Deze zeer kleine knopjes blijken uiteindelijk tussen de middelste ventilatieroosters verscholen te zitten.
De stoelen zijn de standaard stoffen stoelen, maar zitten desondanks prima. Zo zie je maar weer dat het duurste niet altijd significant beter is. Natuurlijk heb je liefhebbers van leren en/of sportieve stoelen, maar dat maakt deze stoelen nog niet verkeerd. De zitting en leuning houden het midden tussen zacht en hard en het geheel is goed te verstellen met de diverse hendels. De verstelbaarheid is merkbaar groter geworden dan bij de E46. Ook achterin is de auto behoorlijk verbeterd ten opzichte van de E46. De beenruimte was in zijn voorganger wel eens reden tot kritiek, maar daar is nu absoluut geen sprake meer van. Je komt relatief laag te zitten op de diepe achterbank, maar daardoor win je ruimte voor hoofd en benen en zit je uiteindelijk lekker royaal. De bagageruimte is des Tourings met 460 liter in standaardopstelling, gemeten tot de raamlijn. Met de bank plat is er maximaal 1385 liter te verstouwen.
Mercedes-Benz C-Klasse C200 CDI Avantgarde
Subaru Legacy Touring Wagon 2.0i Executive Lineartronic
Skoda Superb Combi 1.8 TSI DSG Elegance
Opel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTi Executive
Mercedes-Benz C-Klasse Estate C200 CGI Business Class
Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI Highline
Ford Mondeo Wagon 2.0 TDCi Ghia
Peugeot 407 SW 2.0 16V HDiF XS Navteq
Renault Laguna Estate 2.0 16v T 170 Initiale
Fiat Croma 1.9 MultiJet Corporate Premium
2020 - BMW 3 Serie Touring 320d xDrive Luxury Line
2019 - BMW 3 Serie 330i M Sport
2016 - BMW 3 Serie Sedan 330e High Executive Luxury Line
2014 - BMW M3 Sedan M DCT
2013 - BMW 3 Serie GT 328i High Executive
2012 - BMW 3 Serie 320i EDE High Executive
2012 - BMW 3 Serie Touring 328iA High Executive
2012 - BMW 3 Serie 320d EDE High Executive
2010 - BMW 3 Serie Coupé 320i Corporate Lease High Executive
2010 - BMW 3 Serie Cabriolet 335i DCT High Executive