Seat Altea FreeTrack 2.0 TSI

- 10 februari 2008

Royaal

Waar de Freetrack aan de buitenkant toch wel direct te onderscheiden valt van de XL, wordt dat binnenin een stuk lastiger. Of het moet zijn dat je oog direct valt op de mooi vormgegeven versnellingspook met het opschrift ‘freetrack’. Verder is het vooral een feest van herkenning als je de XL gewend bent. Het dashboard is opgetrokken uit een combinatie van zwarte en bruine materialen. De lichtinval is hierbij erg bepalend hoe bruin het bruin is. De middenconsole is erg aanwezig door zijn schuine ligging en andere kleurstelling. De dualzone airconditioning en audio worden hier bediend. De hierbij behorende schermpjes zijn rood verlicht. Iets wat normaal gesproken niet zo heel erg opvalt, maar in het donker juist wel want dan is het een behoorlijke rode massa die je blik op de weg verstoort.

Dat een praktische familiewagen het uitgangspunt van deze Freetrack is, blijkt wel uit de royale binnenruimte. Zowel voor- als achterin kan je royaal en prettig zitten. De voorstoelen zijn zelfs van een uiterst sportieve snit. Een relatief harde zitting en leuning wordt geflankeerd door hoog opstaande wangen en lendensteunen. Deze laatste zijn middels een draaiknop aan de zijkant van de stoel ook nog eens goed in te stellen. Ook de andere verstellingen zijn via handmatige bediening prima op te juiste stand te zetten. De stoelen zijn gemaakt van een donkere stof, met rond de schouders een leren inzet. Naar wens is bekleding ook in volledig leer te bestellen. Ook op de achterbank is er ruimte in overvloed. Seat claimt zelfs de grootste hoofdruimte in zijn klasse. Nu is dat niet direct te verifiëren, maar zowel voor hoofd als benen is er voor een volwassene zelfs geen ruimtegebrek. Wie naast het gezin ook de hond en het nodige aan bagage wil meenemen komt met de FreeTrack ook niet bedrogen uit. Naast een royale bagageruimte achterin, beschikte de auto ook over de nodige opbergvakjes in de auto. Met name de rij vakjes aan het dak valt erg op. Het laatste in de rij is echter geen opbergvakje, maar een scherm dat uitgeklapt kan worden. Tussen de voorstoelen bevinden zich drie tulpaansluitingen waarmee het beeld en geluid kan worden aangevoerd van een externe bron, bijvoorbeeld een DVD-speler.

Het alarm van de Freetrack kent een originele tune. Helaas hebben we hem tijdens een stormachtige periode meerdere keren moeten horen. Blijkbaar is het er een van het gevoelige soort, dat alleen al de wind hem tot loeien kan brengen. Er was dan wel iets meer dan gemiddelde wind die dagen, maar het moet wel gezegd dat het het enige alarm in de buurt was dat afging.

200 pk
280 Nm
214 km/h
7,5 s
10,9 (9.4) l/100km
223 g/km
G
22%
€ 35.295
€ 40.790
€ 748 / maand
€ 222 - € 254 / kwartaal
  • Renault Grand Scénic 2.0 dCi 150 Série Limitée Tech Line

  • Peugeot 5008 1.6 THP GT

  • Dodge Journey 2.7 V6 R/T

  • Mitsubishi Grandis 2.4 MIVEC Intense

  • Opel Zafira 1.9 CDTi Cosmo

  • Citroën C4 Picasso 1.6 HDiF Ligne Business

  • Toyota Verso 1.8 VVT-i Panoramic Business

  • Citroën Grand C4 Picasso 1.6 HDiF EB6V Ligne Ambiance

  • Mazda 5 2.0 CiTD Business

  • Mazda CX-7 2.3 DISI Turbo Executive

  • Kia Carens 2.0 CRDi EX

  • 2009 - Seat Altea XL Stationwagon 2.0 TDI Style

  • 2006 - Seat Altea XL Stationwagon 2.0 TDi Stylance

  • 2006 - Seat Altea 1.6i Reference

  • 2006 - Seat Altea 1.9 TDi Businessline