Gretig
Ondanks dat een SUV toch bedoeld is om ook eens buiten het gebaande asfalt te treden, is deze uitvoering toch niet de meest geschikte daarvoor. De aandrijving geschiedt namelijk alleen op de voorwielen, waar optioneel uiteraard wel vierwielaandrijving beschikbaar is. De voorwielaandrijving voldoet over het algemeen prima en laten we eerlijk zijn, 99% van de tijd rijd je toch gewoon vooruit of simpele bochtjes. Toch, merk je dat bij wat strakkere bochtjes of bij flink optrekken vanuit stilstand dat de auto zijn vermogen moeilijk op het wegdek krijgt. Helemaal als het wegdek ook nog eens glad of slecht is. De tractiecontrole (ASC) grijpt dan vlot in om al je enthousiasme een beetje te temperen. Blijkbaar willen de 170 paarden toch wat meer voet aan de grond als het uiterste van ze gevraagd wordt.
Het 2.4 benzineblok voldoet prima. Het is overigens niet dezelfde 2.4 als in de Outlander Sport, want die meet tien pk minder. Het is een rauw en gretig motortje, dat lekker toeren wil maken. Het gretige blijkt ook met name uit het feit dat je even moet wennen aan de motor bij het wegrijden vanuit stilstand. De Outlander reageert gevoelig op het gaspedaal en dat vraagt dus enige souplesse om dat lekker te laten verlopen. Je kan de toerenteller flink laten oplopen en met een paar korte schakelklappen zit je maarzo weer op snelheden die je een leuke prent kunnen opleveren. Het schakelen gaat zonder problemen, al is bij dit model duidelijk te merken dat hij nog niet geheel ingereden is, maar dat lijkt typisch voor een dergelijk nieuw exemplaar te zijn. De vorige Outlander (en dus ook de Outlander Sport) zijn niet leverbaar met dieselmotoren en dat is deze bij deze nieuwe wel het geval. Hier heeft Mitsubishi op zijn beurt voordeel van de inmenging van PSA in de ontwikkeling, want de 2.2 Di-D komt van dat concern. Vreemd genoeg is er naast deze common-rail diesel ook nog een 2.0 Di-D pompverstuiver beschikbaar, welke afkomstig is uit de VAG-stal. Op zich een vreemde zaak dat Mitsubishi deze twee diesels, met maar een kleine krachtsverschil, naast elkaar levert. Vermoedelijk zit het hem in de 3000 euro prijsverschil die de VAG-diesel in zijn voordeel heeft.
Op hoge snelheden komt de Outlander goed mee. Wel is het jammer dat deze benzinevariant naast de automaat alleen maar gekoppeld kan worden aan een handgeschakelde vijfbak. Het is niet dat je de zesde versnelling in het rijden echt mist, alswel dat je omwille van zuinig rijden nog wel vaak even op wil schakelen. Het testverbruik was ook al niet echt in de buurt van de opgegeven waarden. Nu ligt het al gauw wat hoger, maar heel gekke dingen die het verbruik beïnvloeden zijn er nou ook weer niet gebeurd. In het stadsverkeer ondervindt de Outlander ook geen problemen. Je hebt niet het gevoel met zo’n grote auto op pad te zijn. Deels komt dat ook doordat je een goed overzicht hebt over de omgeving. Neem daarbij een ietwat lichte besturing, maar wel een die lekker precies stuurt, dan laat het zich raden dat het intensieve bochtenwerk of inparkeren geen problemen zal opleveren.