Prijsvechter
Kia heeft met zijn twee SUV’s, de Sorento en deze Sportage, echte prijsvechters in haar gamma. Deze klasse wint elke dag weer meer klanten voor zich zodat ze bij Kia bijna achterover kunnen gaan zitten. Er is echter ook voor dit merk nog voldoende werk aan de winkel, de nieuwe Sportage is helaas niet foutloos. Zo noemde we al zaken als de rijpositie, de dorstige V6 en de gevoelloze besturing. Toch slaat de wijzer in deze test vooral positief de kant van Kia op. Deze SUV biedt voor de gevraagde consumentenprijs gewoon een ruime auto aan met een rijke standaarduitrusting en in dit geval een dikke motor. Kia zet het actiemodel, de X-ception namelijk als 2.7 V6 voor €33.695 in de markt, voor een concurrerende prijs.
De concurrentie in dit segment zit ook niet stil, maar Kia heeft het toch voor elkaar om de Sportage een klein treetje hoger te zetten door hem een opfrisbeurt te geven. Ondanks dat de Sportage als een betaalbare SUV in de markt is gezet is de zescilinder alleen weggelegd voor iemand die geen hekel heeft aan vaak tanken. De tweeliter heeft een beduidend lager verbruik en zou beter passen in het Sportage-concept: veel voor weinig.
Fotografie: Christian Wesselius
- Prijs/kwaliteitsverhouding
- Ruim interieur
- Stille zescilinder
- Trage automaat
- Gevoelloze besturing
- Fors verbruik