Kia Sportage 2.7 V6 4WD X-ception

Michel van Breugel - 19 november 2007

Prijsvechter

Kia heeft met zijn twee SUV’s, de Sorento en deze Sportage, echte prijsvechters in haar gamma. Deze klasse wint elke dag weer meer klanten voor zich zodat ze bij Kia bijna achterover kunnen gaan zitten. Er is echter ook voor dit merk nog voldoende werk aan de winkel, de nieuwe Sportage is helaas niet foutloos. Zo noemde we al zaken als de rijpositie, de dorstige V6 en de gevoelloze besturing. Toch slaat de wijzer in deze test vooral positief de kant van Kia op. Deze SUV biedt voor de gevraagde consumentenprijs gewoon een ruime auto aan met een rijke standaarduitrusting en in dit geval een dikke motor. Kia zet het actiemodel, de X-ception namelijk als 2.7 V6 voor €33.695 in de markt, voor een concurrerende prijs.

De concurrentie in dit segment zit ook niet stil, maar Kia heeft het toch voor elkaar om de Sportage een klein treetje hoger te zetten door hem een opfrisbeurt te geven. Ondanks dat de Sportage als een betaalbare SUV in de markt is gezet is de zescilinder alleen weggelegd voor iemand die geen hekel heeft aan vaak tanken. De tweeliter heeft een beduidend lager verbruik en zou beter passen in het Sportage-concept: veel voor weinig.


Fotografie: Christian Wesselius

  • Prijs/kwaliteitsverhouding
  • Ruim interieur
  • Stille zescilinder
  • Trage automaat
  • Gevoelloze besturing
  • Fors verbruik
175 pk
241 Nm
180 km/h
10,5 s
13,8 (10) l/100km
237 g/km
G
22%
€ 22.995
€ 33.695
€ 618 / maand
€ 222 - € 254 / kwartaal
  • Jeep Compass 2.0 CRD Sport

  • Toyota RAV4 2.0 VVT-i Linea Sol

  • Peugeot 3008 1.6 HDiF Première

  • Suzuki Grand Vitara 2.4 Exclusive

  • Hyundai ix35 2.0 CVVT 2WD StyleVersion

  • Nissan Qashqai+2 2.0 dCi All Mode Optima

  • Hyundai Tucson 2.0i CVVT StyleVersion 4WD

  • 2016 - Kia Sportage 1.6 T-GDi DCT7 4WD GT-PlusLine

  • 2014 - Kia Sportage 2.0 GDI 2WD ExecutiveLine

  • 2010 - Kia Sportage 2.0 CVVT X-Clusive 2WD