Nette materialen
Bij het instappen val je niet direct om van het dashboard dat de designers van de tekentafel hebben gekregen. Het zitmeubilair is bij het modeljaar 2008 aangepast, zo hebben de voorstoelen een vier centimeter langere en twee centimeter bredere zitting gekregen. Dat is overigens maar goed ook, want de stoelen waren, naar Europese maatstaven, niet erg groot. De bestuurdersstoel is in hoogte te verstellen waardoor je redelijk gemakkelijk een fijne houding achter het stuur kunt vinden, maar een optimale rijpositie zul je niet snel vinden in de Sportage. Hiervoor zit het stuur te hoog en kan deze ook niet dichter bij de bestuurder komen. Verder is de zijdelingse steun niet om over naar huis te schrijven. Dit valt in een SUV natuurlijk des te meer op door het duidelijker overhellen in de bochten dan bij conventionele automobielen.
De middenconsole ziet er heel verzorgd uit, en er is zelf een geïntegreerde radio/cd-speler aanwezig, die je eerst nooit kon vinden in Koreaanse automobielen, en in dit exemplaar zelfs met USB-mogelijkeheden. De bediening is helder, de knoppen van de airconditioning en ventilatie zijn groot genoeg en zitten op een logische plaats. De gebruikte materialen ogen heel netjes en het zwartkleurige plastic wordt afgewisseld met aluminium accenten. Mooi in deze X-ception uitvoering is uiteraard de bruin lederen bekleding. Het is duidelijk te zien dat er af en toe in Europese modellen wordt gekeken.
De duidelijke meters achter het stuurwiel zijn niet indrukwekkend, maar bieden zowel overdag als ‘s avonds een helder beeld hoe het er in het vooronder aan toe gaat. Het kleine misser is het piepkleine knopje voor de boardcomputer achter het stuur. Ook is de cruisecontrol helaas niet op het stuur te bedienen maar middels een hendel achter het stuur. Dit werkt overigens naar behoren, maar bediening op het stuur vinden we net iets handiger.
Ook de achterbank heeft andere maten, maar hier gaat het om de hoogte van de bank, hij is nu een halve centimeter lager geplaatst dan voorheen. Om nu te spreken van een positieve verplaatsing, nee. De hoofdruimte was al ruim voldoende, hier gaat het er eigenlijk alleen om dat de zitting té laag is in verhouding met de vloer. De knieën gaat nu zo ver de lucht in dat er een gapend gat onder de knieholtes ontstaat. Echt comfortabel zit het niet voor volwassenen, voor de kinderen is dit natuurlijk een ander verhaal. Ook de achterbank mist, zelfs nog meer dan de voorstoelen, zijdelingse steun. Ruimte is er overigens zat voor de benen en knieën.
In de Kia past, met de achterbank omhoog, 667 liter bagage. Wanneer men de achterbank vlak legt ontstaat er een perfecte vlakke laadvloer. Dit kan gemakkelijk door de twee delen (60:40) van de bank te ontgrendelen. De achterruit kan men tenslotte apart van de achterklep openen.