Overdonderend
Als je de optie- en de prijslijst doorleest dan valt op dat deze auto alles standaard meekrijgt. Met uitzondering van het DVD-navigatie systeem (t.w.v. € 3.600) zit alles er gewoon op en/of aan. Zonder dat systeem krijg je nog € 5 wisselgeld terug als je met € 35.000 naar de Honda gaat. Dat is echter wel exclusief de kosten voor het rijklaar maken en de wettelijke verplichte kosten van in totaal € 545. De testauto kost compleet € 39.141.
‘Niet rijden maar voelen’ is een zin die letterlijk vanuit de brochure is overgenomen en die accuraat omschrijft hoe deze auto rijd. Als je de brochure zou lezen en je ziet die zin staan, dan zou je kunnen denken dat het uitspraak is die bedacht is door een marketingmannetje die de auto moest aanprijzen. Maar als je deze Civic een beetje de sporen geeft, dan merk je al snel dat je volledig wordt meegezogen in de orgie van snelheid, G-krachten en overdonderend geluid. Objectief kun je veel punten opnoemen om de Type R niet te hoeven kopen: bij normaal gebruik is het een oncomfortabele auto met betonnen stoelen en een flinke dorst. Maar dan ga je voorbij aan het feit waar deze auto voor bedoeld is. En dat is gewoon weer plezier krijgen in het autorijden.
- Zeer snel
- Uitstekende wegligging
- Verslavend motorgeluid
- Keihard geveerd
- Moeilijk in- en uitstappen door wangen van stoel
- Iets te hoge zitpositie
Mazda 3 MPS 2.3 DISI
Volvo C30 T5 R-Design
Volkswagen Golf GTI 2.0 TSI
Renault Mégane RS
Opel Astra GTC OPC Nürburgring Edition
Audi A3 1.4 TFSi Attraction Pro Line
BMW 1 Serie 118i High Executive
Renault Mégane Coupé 1.9 dCi 130 FAP Dynamique
Volkswagen Golf 1.4 16V TSI GT 170 pk
Ford Focus ST
Volkswagen Scirocco 2.0 TSI DSG Highline
Volkswagen Scirocco R