Renault Grand Scénic 2.0 dCi 150 Série Limitée Tech Line

Anton Lefeber - 9 september 2007

Niet gewaagd, wel stijlvol

Strak, modern en stijlvol zijn een aantal termen welke de vormgeving van de Scénic het beste beschrijven. Natuurlijk is de acceptatie en waardering van vormgeving persoonlijk, echter is een verschijning als de Scénic onmiskenbaar te typeren als ‘modern’. Bij een MPV wordt de creativiteit van de vormgevers begrensd om de functionaliteit van het interieur te behouden. En profil is hier echter weinig van te merken, de Scénic heeft een bijna naadloze overgang tussen de motorkap en de voorruit en het dak buigt naar achteren toe sportief af.

De Renault komt, zeker in zijn gefacelifte gedaante, vertrouwd en zeker over. Met de nieuw ontworpen projectorkoplampen, de hertekende grille en voorbumper en de heldere achterlichten is het model weer volledig bij de tijd. De grille is, net als de luchtinlaat, voortaan een stuk opvallender aanwezig in het ontwerp. Ook de mistlampen aan beide uiterste zijden van de luchtinlaat zijn nieuw en met een chromen strip optisch met elkaar verbonden. Aan de vormgeving van de carrosserie is verder niks veranderd, het enige verschil tussen Scénic en de geteste Grand Scénic is nog steeds de langere achtersteven van laatstgenoemde.

In deze lange uitvoering komt de lengte uit op een flinke 4,50 meter, 24 cm langer dan de gewone Scénic. Dit zorgt ervoor dat het totale ontwerp wat meer gestrekt is, de lengte is er duidelijk aan af te zien. Eigenlijk is vooral de nauwelijks gewijzigde achterkant minder extreem ontworpen. Vooral recht van achteren is er weinig bijzonders te herkennen, de smalle achterlichten en de vouw in de achterklep zorgen ervoor dat de auto nog breder oogt dan hij al is. Schuin van achteren is er meer diepte in de achterlichten en achterklep te herkennen, de indruk is dus sterk afhankelijk van de kijkhoek. Ook al blijft vormgeving persoonlijk, de ervaring leert dat het ontwerp van de Scénic door verreweg de meeste personen niet als struikelblok wordt gezien, eerder het tegenovergestelde.

150 pk
340 Nm
204 km/h
9,4 s
6,4 (5.8) l/100km
154 g/km
G
22%
€ 25.995
€ 39.840
€ 730 / maand
€ 392 - € 421 / kwartaal
  • Seat Altea FreeTrack 2.0 TSI

  • Peugeot 5008 1.6 THP GT

  • Dodge Journey 2.7 V6 R/T

  • Mitsubishi Grandis 2.4 MIVEC Intense

  • Opel Zafira 1.9 CDTi Cosmo

  • Citroën C4 Picasso 1.6 HDiF Ligne Business

  • Seat Altea XL Stationwagon 2.0 TDI Style

  • Toyota Verso 1.8 VVT-i Panoramic Business

  • Citroën Grand C4 Picasso 1.6 HDiF EB6V Ligne Ambiance

  • Mazda 5 2.0 CiTD Business

  • Kia Carens 2.0 CRDi EX

  • 2013 - Renault Grand Scénic 1.5 dCi Bose

  • 2012 - Renault Grand Scénic Energy dCi 110 Bose

  • 2009 - Renault Grand Scénic TCe 130 Dynamique

  • 2009 - Renault Scénic 1.5 dCi 110 Privilège