Voice Control
Het interieur is kleurrijk; op het eerste gezicht zijn er alleen al op het dashboard minimaal zes verschillende kleuren te ontdekken. En dat is zonder het beige van het Napoli leder. Het is in deze kleurstelling net iets te veel van het goede. Het heeft dan ook niet het evenwicht dat het exterieur wel heeft. Het is gewoon te druk. Het houtmotief zorgt voor de broodnodige warmte in het interieur. Toch zullen vele kopers van deze auto deze combinatie kiezen, omdat het een populaire keus is. Smaken verschillen nu eenmaal. De lichte kleuren zorgen wel voor een frisse en zakelijke uitstraling, maar deze frisheid kan gauw verloren gaan omdat het zo besmettelijk is. Eigenlijk zou je bordjes op de auto moeten plakken waar, net als vroeger op school bij de gymzaal, verboden voor schoenen met zwarte zolen op staat te lezen. Zeker de vloermatten zullen regelmatig grondig gereinigd moeten worden, om geen smoezelig interieur te krijgen.
Over het meubilair is niets dan goeds te melden. Voorin zit je prima en krijg je voldoende steun van alle zijden. Zoals het hoort bij een auto van deze prijs zijn de stoelen elektrisch en traploos te verstellen. Op de achterbank heb je een zee aan ruimte tot je beschikking. Zeker de ruimte voor de benen is riant te noemen. Helemaal achterin blijkt dat de wagon meer dan een life-style station genoemd kan worden. Maar met 554 liter inhoud heeft hij maar 4 liter meer dan de vierdeurs Mondeo. Ten opzichte van de vijfdeurs is het verschil 14 liter. Dit alles is te verklaren, want de Wagon blijkt 1,4 centimeter korter te zijn dan de sedan. Nadat de achterbank is neergeklapt, ontstaat er een balzaal van 1745 liter. Bij de hatchback is er dan 1460 liter beschikbaar voor belading.
We speelden ook even met de spraakherkenning functie. Afhankelijk van de knop die je rond het scherm hebt ingedrukt, kun je deze redelijk uitgebreid met je stem besturen. Daarvoor moet je wel nagenoeg vloeiend Engels spreken. Voor dit voorbeeld beperken we ons tot de telefoon. Nadat je de knop op de stengel aan het stuur hebt ingedrukt klinkt vanuit het dashboard een Engelse stem die je om een commando vraagt. Om een nummer in te voeren, moet je kiezen voor “dial number”. Daarna kun je de nummers een voor een op noemen, het nummer in gedeeltes op te zeggen of het hele nummer in een keer opratelen. Met “Ooh-Six”, oftewel nul-zes heeft het systeem geen moeite, maar daarna begint het. De Engelse variant van twee-twee-twee werd meerdere keren verstaan als “two-seven-two-Ooh”. Een boos uitgesproken “Cancel”, om opnieuw te kunnen beginnen, resulteerde in een totaal onverwacht four-Ooh-eight four-Ooh-eight. Het is dus belangrijk dat je uitspraak gewoon goed verstaanbaar is. Het duurde vervolgens even, maar uiteindelijk is het wel gelukt om het –hopelijk- fictieve telefoonnummer 06-12345678 op het scherm te krijgen.
Peugeot 407 SW 2.0 16V HDiF XS Navteq
Renault Laguna Estate 2.0 16v T 170 Initiale
Subaru Legacy Touring Wagon 2.0D Luxury AWD
Fiat Croma 1.9 MultiJet Corporate Premium
Opel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTi Executive
Volkswagen Passat Variant 1.9 TDI BlueMotion Business
Volvo V50 DRIVe 1.6D Start and Stop Momentum Edition II
Alfa Romeo 159 Sportwagon 1.9 JTDm 16v Distinctive
BMW 3 Serie Touring 320i Business Line
2020 - Ford Mondeo Wagon Hybrid eCVT ST-Line
2016 - Ford Mondeo sedan 2.0 EcoBoost Vignale
2015 - Ford Mondeo 1.5 EcoBoost Titanium
2015 - Ford Mondeo Wagon 2.0 TDCi 150pk Titanium
2011 - Ford Mondeo ECOnetic 1.6 TDCi Titanium
2010 - Ford Mondeo 2.0 TDCi Titanium
2008 - Ford Mondeo 2.0 TDCi Titanium X-Pack
2006 - Ford Mondeo Wagon 1.8i-16V Platinum