Ford Mondeo Wagon 2.0 TDCi Ghia

Dennis van 't Kruis - 21 augustus 2007

Fotogeniek

Zou het Ford dan eindelijk gelukt zijn? De vorige generaties waren over het algemeen braaf en burgerlijk gestylede auto's. Het waren vooral erg voorspelbare auto’s. Zelfs het model dat nu dus is vervangen miste het killerinstinct om de concurrentie een nekslag te geven. De modellenlijn is nooit lelijk geweest, maar de kwalificatie “gewoontjes” drong zich elke keer weer op. Met het gevolg dat de Mondeo altijd het imago van een vertegenwoordigersauto heeft gehad. Niet dat er iets mis is met vertegenwoordigers, de kopers van occasions mogen deze beroepsgroep dankbaar zijn dat zij dit soort auto’s op een bepaald moment weer inruilen, maar eerdere modellen hadden niet bepaald de uitstraling om een stapje hoger te klimmen. De nieuwe Mondeo brengt daar verandering in. Zet deze Mondeo naast - bijvoorbeeld - een Toyota Avensis, een auto die bij zijn introductie ook een grote indruk maakte, en de Japanner oogt ineens verouderd en zelfs klein. Het uiterlijk van de nieuweling balanceert op het randje van evenwichtig en druk. Dat laatste komt vooral omdat er zoveel details te vinden zijn. De scherpe hoeken, het vele chroom, de groeven in de motorkap, het zijn maar enkele voorbeelden van de dingen die om aandacht schreeuwen. Het evenwichtige zit hem in het feit dat deze zaken op een weloverdachte manier zijn aangebracht zijn op een dik ogende auto. Daarmee lijkt het dat Ford het trucje van de Peugeot 407 heeft gereproduceerd. Dat was ook zo’n typische auto, die na een modelwisseling ineens op een nieuwe schare fans kon rekenen. De nieuwe Ford Mondeo is een zeer fotogenieke auto. Het is bijna onmogelijk om een lelijk of minder geslaagde hoek te vinden.

De testauto is uitgerust in de kleur ‘Thunder’. Dat is een naam die met zorg gekozen is want de tint komt inderdaad over als een zomerse donkerwolk. De kleur zal waarschijnlijk de kleur worden waarin hij het meest besteld zal worden. Niet alleen omdat hij er heel mooi uitziet in die kleur, maar vooral omdat de Nederlandse leaser, de belangrijkste doelgroep, meestal voor een grijze auto kiest. Dat heeft vooral te maken met de voorkeur van de leasemaatschappijen die in de bepaling voor de tarieven al met een half oog naar de inruilprijs kijken. Een auto in een populaire kleur is nu eenmaal makkelijker door te verkopen. De 7x3-spaaks 17 inch velgen onder de testauto zijn een optie waar je voor kunt kiezen als je de Ghia neemt. Standaard heeft de Ghia een 7x2-spaaks 16 inch velg. Beide hebben een nette, maar weinig opwindend design. Je zou ook kunnen kiezen voor de 17 of 18 inch 5-spaaks velgen met Y-ontwerp. Dat zal de keuze van de avontuurlijke onder ons zijn, want deze velgen ogen erg agressief. Eerlijk gebied te zeggen dat deze velgen niet echt mooi onder de Mondeo staan. Ze staan perfect onder de Ford Focus ST en misschien dat je ermee wegkomt onder de 4- of 5-deurs met de sterkste benzine motor, maar onder de wagon is de styling over de top. Een ieder die het hier niet mee eens is, mag dit advies gewoon negeren.

140 pk
320 Nm
205 km/h
9,8 s
6,2 (5.9) l/100km
156 g/km
F
22%
€ 26.925
€ 42.790
€ 784 / maand
€ 392 - € 421 / kwartaal
  • Peugeot 407 SW 2.0 16V HDiF XS Navteq

  • Renault Laguna Estate 2.0 16v T 170 Initiale

  • Subaru Legacy Touring Wagon 2.0D Luxury AWD

  • Fiat Croma 1.9 MultiJet Corporate Premium

  • Opel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTi Executive

  • Volkswagen Passat Variant 1.9 TDI BlueMotion Business

  • Volvo V50 DRIVe 1.6D Start and Stop Momentum Edition II

  • Alfa Romeo 159 Sportwagon 1.9 JTDm 16v Distinctive

  • BMW 3 Serie Touring 320i Business Line

  • 2020 - Ford Mondeo Wagon Hybrid eCVT ST-Line

  • 2016 - Ford Mondeo sedan 2.0 EcoBoost Vignale

  • 2015 - Ford Mondeo 1.5 EcoBoost Titanium

  • 2015 - Ford Mondeo Wagon 2.0 TDCi 150pk Titanium

  • 2011 - Ford Mondeo ECOnetic 1.6 TDCi Titanium

  • 2010 - Ford Mondeo 2.0 TDCi Titanium

  • 2008 - Ford Mondeo 2.0 TDCi Titanium X-Pack

  • 2006 - Ford Mondeo Wagon 1.8i-16V Platinum