BMW M3 Coupé

- 9 augustus 2007

Als een roofdier

Tijd om te rijden! Een druk op de knop volstaat om de achtcilinder te wekken. Hij begint rustig te borrelen in het vooronder. Een beetje te beschaafd naar onze mening, maar gelukkig zou dat later worden goedgemaakt. Bij het wegrijden is meteen te voelen dat dit niet zo maar een 3 Serie is. Alles voelt nog wat sportiever, wat mannelijker. De koppeling is iets zwaarder, schakelen kost wat meer kracht en het gaspedaal laat zich erg direct bedienen. De slag van het koppelingspedaal is erg kort en het aangrijpingspunt ligt vrij laag, dus schakelen komt heel nauw. Vloeiend schakelen is een kwestie van veel oefenen.

Eenmaal op snelheid begint de motor al wat mooier te klinken, bij lage toerentallen klinkt hij lekker hol en als hij klimt in de toeren klinkt de motor steeds voller. Het onderstel is behoorlijk hard, echter niet knetterhard. Eigenlijk is er best rustig en relatief comfortabel te rijden met deze auto. Maar daar is hij natuurlijk niet voor gemaakt. Geven we flink gas, dan laat hij zijn ware aard zien. Dan schreeuwt de motor het uit (maximaal 8.400tpm!) en voelt de auto zich helemaal in zijn element. Snelle bochten verslindt hij zoals een hongerige Duitser een broodje braadworst verslindt. En dan te bedenken dat de auto in de ‘comfort-stand’ staat.

Voor nog meer rijplezier drukken we op de M-knop, en dan krijgen we een harder onderstel, een nóg directere gasrespons, een later ingrijpende stabiliteitscontrole en minder stuurbekrachtiging. In deze M Dynamic Mode is de auto écht supersportief. Het gaspedaal is zó direct dat het lijkt alsof er tussen volgas en geen gas maar een paar millimeter zit. Er zit ook meer gevoel in het stuur en het onderstel is een stuk harder. In de M-mode gedraagt de auto zich als een roofdier dat een prooi achtervolgt. Het is dan ook behoorlijk vermoeiend om zo te rijden, maar wel ontzettend vermakelijk! Onvoorstelbaar dat een druk op de knop het karakter van de auto zó kan veranderen.

Je zou misschien denken dat de nieuwe M3 vanwege de V8 in het vooronder nogal graag rechtdoor wil in een bocht, maar niets is minder waar: omdat de motor juist lichter is dan de zescilinder van de vorige M3 en bovendien ver naar achteren is geplaatst, heeft hij daar helemaal geen last van. Door de ideale gewichtsverdeling blijft de auto heel lang neutraal. Goed voor veiligheid, maar wel wat minder leuk. Gelukkig laat de stabiliteitscontrole in de M-Mode erg veel wielslip toe, dus je kunt wel heerlijk spelen met deze auto.

Op de snelweg merken we hoe elastisch de motor is. Het maakt niet uit of de motor 2.500tpm maakt of het dubbele; als je het gaspedaal indrukt, dan trekt hij als een lier. Erg handig als je in de hoogste versnelling achter een stel inhalende vrachtauto’s terechtkomt en daarna weer vlot op snelheid wilt komen. En op autobahn-snelheden ligt hij echt als een blok op de weg. Remmen op hoge snelheden is ook geen probleem: hij gaat niet slingeren en de remmen kunnen het prima aan. Erg indrukwekkend!

420 pk
400 Nm
250 km/h
4,8 s
14,3 (12.4) l/100km
295 g/km
G
22%
€ 99.500
€ 114.925
€ 2.107 / maand
€ 222 - € 254 / kwartaal
  • Lotus Evora 2+0

  • Audi TT RS Coupé 2.5 TFSI quattro

  • 2020 - BMW 3 Serie Touring 320d xDrive Luxury Line

  • 2019 - BMW 3 Serie 330i M Sport

  • 2016 - BMW 3 Serie Sedan 330e High Executive Luxury Line

  • 2014 - BMW M3 Sedan M DCT

  • 2013 - BMW 3 Serie GT 328i High Executive

  • 2012 - BMW 3 Serie 320i EDE High Executive

  • 2012 - BMW 3 Serie Touring 328iA High Executive

  • 2012 - BMW 3 Serie 320d EDE High Executive

  • 2010 - BMW 3 Serie Coupé 320i Corporate Lease High Executive

  • 2010 - BMW 3 Serie Cabriolet 335i DCT High Executive