Hummer H3 Adventure

Darrow Parinussa - 15 juli 2007

Verrassend genoeg comfortabel

Het conceptmodel uit 2004 was voorzien van een geblazen 355 pk sterke 3.5 liter vijfcilinder. Helaas heeft deze Turbo het productiestadium niet gehaald en moet de H3 het doen met 244 pk en 328 nm uit een 3.7 liter 5-in-lijn Vortec blok. Onze testauto was voorzien van een optionele viertraps Hydramatic automaat, die – voornamelijk met rijden in de stad - redelijk nerveus is. En met een gewicht van ruim 2.200 kilo is het dan niet zo moeilijk voor te stellen dat het hier geen sprintkampioen betreft

Maar deze auto is ook bedoeld voor het ruige offroad werk. Aan de basis hiervan staat de elektronisch geregelde permanente vierwielaandrijving, dat optioneel kan worden uitgebreid met een elektronisch te blokkeren achterdifferentieel. De H3 staat op een doorontwikkeld ladderchassis met een onafhankelijke voorwielophanging en bladveren achteraan en heeft een bodemvrijheid van 219mm. Met de regen van de afgelopen periode hadden we de drassige weilanden en modderige bospaden voor het uitzoeken. Het gaat hem allemaal moeiteloos af. Maar met zo’n constructie vrees je al gauw dat het een ander verhaal wordt wanneer je je op asfalt begeeft. De H3 rijdt, zeker op de snelweg, verrassend genoeg comfortabel. Het stuur voelt ondanks de brede banden niet zoekerig aan en stuurt licht en vrij direct. In de stad voelt de H3 zich iets minder thuis. Ten eerste door de nerveus schakelende automaat die af en toe niet wist welk verzet er gekozen moest worden. Ten tweede belemmeren de kleine zijruiten het zicht rondom de auto. En omdat we het hier over een SUV hebben helt de auto wat meer in bochten en is het onderstel wat stoteriger en hebben de remmen enigszins moeite met het gewicht, maar als je voor zo’n soort auto kiest moeten er wat dat betreft concessies gedaan worden. En dat geldt ook voor het verbruik. Hummer claimt overigens een gecombineerd verbruik van 14,5 liter per 100 km. Wij kwamen trouwens op 16,5 liter per 100 km.

244 pk
328 Nm
160 km/h
10,3 s
16,5 (14.5) l/100km
348 g/km
G
22%
€ 49.950
€ 67.500
€ 1.238 / maand
€ 351 - € 401 / kwartaal
  • Jeep Commander 3.0 CRD Limited

  • Land Rover Discovery 2.7 TdV6 HSE

  • Mitsubishi Pajero 3.2 DI-D LWB Instyle

  • Land Rover Defender 110 Td X-TECH

  • Toyota Land Cruiser 3.0 D4-D SX