Opel GT 2.0 Turbo

Michel van Breugel - 1 juli 2007

Nekkendraaier

Vanaf de eerste aanblik op deze Opel maakt de GT direct duidelijk dat hij een raszuivere sportroadster is door de scherpe vouwen, strakke belijning en vloeiende oppervlakken die hem een uiterst dynamische uitstraling geven. Tijdens de fotoreportage bleven er ook veel mensen naar kijken en werd ons verschillende keren gevraagd wat dit precies voor een auto was. Menigeen had niet verwacht dat dit een Opel was, eerder een sportwagen van een Duits of Italiaans luxemerk.

De voorzijde van de GT wordt gekenmerkt door een uitgesproken kromming in de spatborden en de forse chroomstrip waar het bliksemteken op prijkt. De lange, overigens naar voren scharnierende, motorkap is wel het grootste kenmerk van deze auto. De motorkap neemt bijna een halve autolengte in beslag en is daardoor erg fors.

Aan de voorzijde lijkt de Opel GT op het eerste model Dodge Viper, en dat mag beslist als een compliment beschouwd worden. Hij kijkt gemeen uit zijn ogen en vooral de scherpe lijnen maken hem af. Bovenop de motorkap zitten koelopeningen, eveneens achter de voorste wielkasten. De spiegels zijn bij de Opel GT op voetjes geplaatst op de deur en zijn niet groot uitgevallen, overigens geven ze wel voldoende zicht tijdens het rijden. De twee bulten op de achterklep zijn puur esthetisch en dragen ook een klein steentje bij aan de veiligheid van de auto. De twee beugels achter de stoelen zijn chroomkleurig uitgevoerd evenals het voorraam, iets dat bij elke carrosseriekleur terugkomt.

De achterzijde kenmerkt zich nog het meest als familiegezicht van de laatste modellen die het merk heeft gelanceerd. Zo heeft de GT de kenmerkende melkglas achterlichten zoals ook de Astra vijfdeurs deze heeft. De achterzijde is geheel symmetrisch en dat staat hem bijzonder fraai. De twee uitlaatpijpen maken het verhaal kompleet in combinatie met het gecentreerde mist- en achteruitrijlicht. Een achterbumper heeft de GT overigens nauwelijks, dus als er iets geraakt wordt heeft dat meteen desastreuze gevolgen. De 18 inch wielen op de vier uiterste hoeken van de carrosserie benadrukken de korte overhang.

Ook tijdens het rijden valt de Opel GT erg op, vooral wanneer het dak in de achterklep is verdwenen en al helemaal in combinatie met de fel rode carrosseriekleur. De GT profileert zich hierdoor als een nekkendraaier, veel passerende mensen kijken meerdere keren om wanneer deze lage GT hen passeert.

264 pk
353 Nm
229 km/h
5,7 s
11,0 (9.2) l/100km
218 g/km
G
22%
€ 41.855
€ 44.125
€ 809 / maand
€ 158 - € 180 / kwartaal
  • Mazda MX-5 1.8 Touring