Porsche Cayenne S

Michel van Breugel - 9 juni 2007

Het rijden

De Porsche Cayenne S beschikt over een V8 benzinemotor. De cilinderinhoud bedraagt 4806cc met vier kleppen per cilinder. Het maximumvermogen van 385pk wordt vrijgegeven bij 6200tpm, en het maximum koppel van 500Nm bij 3500tpm. Dat houdt in dat de V8 op toeren gehouden moet worden om de vaart er stevig in te houden. De motor geeft bij het starten een flinke brul van brutaliteit, maar daarna zakt het geluid af tot een straf “soundje”. De brul is in dit testexemplaar afkomstig van de optionele sportuitlaat (€3.836) en geeft absoluut de prestaties van de krachtbron weer. Het is een optie die elke cent waard is, want wat geeft deze sportuitlaat een brede glimlach tijdens het rijden. De uitlaat wordt overigens pas geactiveerd wanneer de “Sport” stand wordt ingeschakeld, dan worden de kleppen in de uitlaat geopend en gaan alle remmen los! Zonder deze sportstand maakt de sportuitlaat een bescheiden geluid dat overeenkomt met de standaard uitlaat. De krachtbron zelf is uitzonderlijk soepel en draait geraffineerd zijn rondjes. Het is een heerlijke V8 die in alle omstandigheden zijn mannetje staat. Heerlijke cruisen over de Autobahn geeft geen problemen, en van een flinke acceleratie is de Cayenne ook niet vies. De optionele automatische Tiptronic S zesversnellingsbak (€3.888) werkt goed in combinatie met de V8. De automaat is niet altijd bij de les, maar zorgt er vaak genoeg voor dat de 2.225kg zware Cayenne behoorlijk vlot van zijn plek komt in elke gevraagde situatie. Als alles uit de automaat wordt gehaald is een acceleratie van nul naar honderd km/u in 6,6 seconden en een topsnelheid van 252 km/u mogelijk.

Met een variabele instelling voor vering en demping (optioneel €4.361) kan voor iedereen een fijne afstelling worden gevonden. Met een druk op de knop wordt het onderstel ingesteld. Wanneer er voor “sport” gekozen wordt brengt de luchtvering de bodemplaat dichter bij het asfalt en worden de dempers stugger ingesteld, ook klinkt er plotseling een diepe zware roffel onder de motorkap en de vier dikke uitlaatpijpen vandaan. Vooral rond de 2000 tpm en 5500 tpm laten de uitlaten een heerlijke sound door. Met bochtenwerk heeft deze Cayenne geen enkele moeite door het optionele Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC) wat in dit testexemplaar is geïnstalleerd (€4729). Deze continu actieve voorziening gaat overhellen van de auto in bochten tegen en zorgt ervoor dat de auto horizontaal blijft. Ook in de praktijk is dit uitermate goed merkbaar, de auto gaat op geen mogelijkheid op “één oor” hangen en blijft zeer neutraal in zijn bochtengedrag. Daarbij behoort ook de zeer directe besturing die deze auto met zich meebrengt. Elke beweging wordt doorgegeven aan de voorwielen en de auto kan precies geplaatst worden waar gewenst. Een uiterst fijne besturing in combinatie met de PDCC maakt deze Cayenne tot een absoluut verrassende auto in dit segment en geeft daarbij de concurrentie het nakijken.

Het Porsche Traction Management (PTM) zorgt ervoor dat het vermogen optimaal wordt overgebracht naar de weg. Het PTM systeem verdeelt het vermogen van de achtcilinder standaard in een 38:62-verhouding tussen voor- en achteras. Via de lamellenkoppeling kan, indien nodig, het volledige vermogen naar alleen de vooras of alleen de achteras worden gestuurd. De standaard vrije hoogte van de Cayenne bedraagt 21 centimeter, maar met de luchtvering is deze tot maximaal 30 centimeter te vergroten. Dan krijgt de Cayenne een bodemvrijheid die de echte off-roaders laat zweten. Hierdoor staat deze beul onverwachts goed zijn mannetje. De zware SUV geeft geen krimp bij een zandpad en ploegt zich er goed doorheen. De Cayenne zal echter slechts door een enkeling in de vrije natuur worden uitgelaten.

De bediening van de pedalen spreekt voor zich. De werking van de automaat op de pedaalbeweging hangt af van de gekozen instelling van het chassis, maar is altijd in staat om aan de verwachtingen te voldoen. De Tiptronic automaat is in eerste instantie een leuk speeltje om met de flippers aan het stuur te werken, na verloop van tijd zal er echter voornamelijk gebruik worden gemaakt van de automatische bak gezien het feit dat deze ook naar behoren functioneert. De remmen werken op de Cayenne zoals we van Porsche mogen verwachten: heerlijk doseerbaar en vooral bijterig. Het verbruik tijdens de testperiode viel wat tegen. Volgens de fabriek verbruikt de Cayenne S gemiddeld 15 liter per 100km, bij ons kwam het niet lager uit dan 16,5/100km. Hierbij moet wel gezegd worden dat er weinig snelwegkilometers mee zijn gereden.

385 pk
500 Nm
252 km/h
6,6 s
16,5 (15) l/100km
329 g/km
G
22%
€ 71.600
€ 145.262
€ 2.663 / maand
€ 351 - € 401 / kwartaal
  • Audi Q7 4.2 TDI quattro Pro Line+ S-Line

  • Land Rover Range Rover Sport TDV8 HSE

  • BMW X6 xDrive35d High Executive

  • Volkswagen Touareg 4.2 V8

  • BMW X5 3.0d High Executive

  • 2014 - Porsche Cayenne S E-Hybrid

  • 2010 - Porsche Cayenne Turbo

  • 2005 - Porsche Cayenne 3.2 V6