Porsche Cayenne S

Michel van Breugel - 9 juni 2007

Het interieur

De facelift die de Cayenne heeft gekend vloeit niet door in het interieur. Dat was ook eigenlijk niet nodig, het interieur is immers nog niet verouderd, maar eerder tijdloos. De stoelen zien er aantrekkelijk uit en bieden veel comfort. De zijdelingse steun lijkt in eerste instantie wat aan de magere kant, wat tijdens het rijden wordt bevestigd. De stoelen zijn goed verstelbaar waardoor er in combinatie met het elektrisch verstelbare stuurwiel een prima zithouding aangenomen kan worden. Je zit lekker hoog, waardoor de uitspraak “de koning op de weg” helemaal van toepassing is. Het stuurwiel zou rechtstreeks uit een sportwagen kunnen komen, zij het niet dat de diameter groter is. Het stuur bevat diverse multifunctionele bedieningen voor radio en telefoon (optioneel) en biedt door de fijne lederen bekleding goed houvast. De achterliggende klokkenwinkel geeft een duidelijk beeld op de toerenteller en in iets mindere mate op de snelheidsmeter. Tussen deze prominente meters in is een scherm geplaatst die onder andere informatie verschaft van de boardcomputer. De onderste regel van dit scherm biedt plaats aan de elektrische weergave van de snelheid, wat tijdens het rijden erg prettig is. Het is beter af te lezen dan de snelheidsmeter, en goed in te stellen voor gebruik van de cruise control. Deze laatste werkt overigens niet erg gemakkelijk, en wordt in het begin vaak verwisselt met de richtingaanwijzer waar de cruise control onder geplaatst is. De werking van de hendel is overigens wel gemakkelijk, maar het blijft een kwestie van gewenning.

De middenconsole is fors van opzet en bevat in deze configuratie een hoop knopjes. Het kleurenscherm geeft onder andere informatie weer van telefoon, radio en navigatiesysteem en doet dat in voldoende mate waardoor het goed afleesbaar is en duidelijk wordt geprojecteerd. De bediening van de systemen is ergonomisch, de bediening van de elektronische klimaatregeling is echter wat anders van opzet en de bedieningsknoppen zijn van een wat goedkoop aanvoelend plastic. Deze zelfde materialen komen helaas terug in de bediening van wagenhoogte, luchtvering en 4x4-aandrijving die achter de versnellingspook zijn geplaatst. De algemene afwerking van het interieur is van een zeer hoog niveau. Zo is het dashboard bekleed met zwart leder en op de vloer liggen dikke hoogwaardige vloermatten. Het geheel straalt hierdoor veel professionaliteit en degelijkheid uit.

Op de achterbank komen we dezelfde hoogwaardige lederen bekleding tegen en die ook hier de hoogwaardige kwaliteit aangeeft. De bank zit in principe prima, maar ook hier geldt dat bij een sterk staaltje stuurwerk de achterpassagiers weinig houvast hebben op de bank. Verder is de bank deelbaar neer te klappen (40/60) en heeft een middenarmsteun met opbergvak die tevens eens skiluik met skizak bevat . Beenruimte is er voldoende ook al houdt het tegelijkertijd niet over. De hoofdruimte is in het gehele interieur ruim voldoende, als er voor een elektrisch schuifdak wordt gekozen komt de hemel uiteraard iets lager uit.

De kofferruimte wordt in dit testexemplaar automatisch geopend en biedt een grote hoeveelheid ruimte, om precies te zijn 540 liter. Wanneer de achterbank wordt neergeklapt neemt de ruimte zelfs toe tot 1.770 liter inhoud. De achterklep kan overigens geopend worden onder de nummerplaat op de klep zelf, door middel van een hendel in de deurportier van de bestuurder en door een knop op de afstandbediening. Sluiten kan door een knop op de kopse kant van de klep. In de gereden Cayenne S is geen reservewiel aanwezig, op deze plaats is in dit geval een subwoofer geïnstalleerd voor de Bose-installatie die in totaal 14 speakers telt en een totale 350 Watt op de been brengt. Een subliem systeem met vanzelfsprekend een subliem geluid.

385 pk
500 Nm
252 km/h
6,6 s
16,5 (15) l/100km
329 g/km
G
22%
€ 71.600
€ 145.262
€ 2.663 / maand
€ 351 - € 401 / kwartaal
  • Audi Q7 4.2 TDI quattro Pro Line+ S-Line

  • Land Rover Range Rover Sport TDV8 HSE

  • BMW X6 xDrive35d High Executive

  • Volkswagen Touareg 4.2 V8

  • BMW X5 3.0d High Executive

  • 2014 - Porsche Cayenne S E-Hybrid

  • 2010 - Porsche Cayenne Turbo

  • 2005 - Porsche Cayenne 3.2 V6