Het exterieur
Met viermeter vierentachtig is de deze Estate van een gemiddelde lengte in deze klasse. Met deze lengte is deze auto exact even lang als de Opel Vectra. De reden ligt voor de hand, beide auto behoren tot de GM-familie en delen het platform waarop ze zijn gebouwd. De klassiek gestylede estate werd in 2005 volledig gefacelift. De meest opvallende vernieuwing van dat moment waren de chromen randen rond de koplampen. Saab noemde deze toevoeging zelf ‘gedurfd’, maar het verschilt per kleur hoe opvallend die randen zijn. Lichte kleuren en vooral zilvergrijs doen het erg goed op de 9-5. Een andere oplossing is om het chroom zelf te laten spuiten in de kleur van de rest van de auto. Of je kiest ervoor om gewoon lekker op te vallen en je te onderscheiden van de massa. Daarnaast, als je achter het stuur zit heb je geen zicht op de koplampen. Chroom is nu eenmaal iets wat op de juiste manier gebruikt moet worden; het kan een waardevolle toevoeging zijn aan de styling van een auto, maar het kan er ook uitzien als de bril van Dame Edna Average. Het zal echt een kwestie van smaak zijn of je wel of niet waardering kunt opbrengen voor dit deel van de 9-5. Nieuw en verrassend was deze design richting trouwens niet, in 2001 kwam Saab het de 9X conceptcar, die al reeds voorzien was van deze spiegelende delen.
Verder is het Zweedse product vooral een nette en behouden verschijning. De achterlichten zouden wat vrolijker kunnen lijken als ze niet zo naar beneden zouden zijn getekend. De velgen komen uit een rijtje van twaalf keuzemogelijkheden De figurerende set 17 inch lichtmetalen velgen behoren niet standaard op de Business uitvoering, maar het is wel een goede keus geweest van de persoon die mocht beslissen. Uniek is de aanwezigheid van een trekhaak. Die was ik eerder nog niet op een dealerdemo tegengekomen.