BMW 5 Serie 525i High Executive

- 14 mei 2007

Het rijden

Bij de facelift hebben alle zescilindermotoren een update gekregen, waarbij de nodige inwendige aanpassingen, zoals de toepassing van directe inspuiting, ervoor gezorgd hebben dat ze zowel sterker als zuiniger zijn. Bij de benzinemotoren heeft de 523i vanaf nu 190pk (was 177pk), de 525i heeft 218pk (was 192pk) en de 530i heeft 272pk (was 258pk). Voor wat betreft de diesels: de 525d heeft vanaf nu 197pk (was 177pk), de 530d heeft 235pk (was 218pk) en de 535d heeft 286pk (was 272pk). Met een gemiddelde vermogensstijging van ongeveer 10% is deze motorupdate dus allerminst kinderachtig.

BMW heeft de reputatie dat ze sportieve auto’s maakt en met de 5 Serie wordt die reputatie helemaal waargemaakt. Deze auto rijdt totaal anders dan de meer op comfort gerichte concurrenten, de Mercedes E-klasse en Audi A6. De sportiviteit uit zich in alles: het gaspedaal geeft je het gevoel dat je direct aan de gashendel trekt, het rempedaal doet je geloven dat je zelf de remblokken tegen de schijven drukt en het stuur voelt alsof het direct met de wielen verbonden is.

Het moge duidelijk zijn dat dit alles er wel voor zorgt dat de 5 Serie niet de comfortabelste auto in zijn klasse is. De platte ‘run flat’-banden, waarmee je kunt doorrijden na een punctie, doen er nog een schepje bovenop, die maken de auto nog wat stugger. Voor wat meer comfort is het dus aan te raden om wat kleinere wielen te kiezen en geen ‘run flat’-banden te nemen.

De drieliter lijnmotor is echt een juweeltje. Zoals gezegd levert hij in het faceliftmodel 218pk en daarmee komt deze auto goed vooruit. Maar het motorvermogen is niet het enige dat indruk maakt, ook de soepelheid en het heerlijke motorgeluid zijn erg indrukwekkend. Ondanks de prima prestaties is de motor behoorlijk zuinig. Het kost weinig moeite om een gemiddeld verbruik van ongeveer 8 liter per 100km te realiseren en dat is knap voor een motor van dit kaliber.

Op deze auto zit een aantal leuke gadgets, die het rijden wat aangenamer maken. De meest noemenswaardige zijn Active Front Steering (AFS) en Active Cruise Control (ACC). Met AFS hoef je bij lage snelheden weinig te sturen om een scherpe bocht te maken, terwijl je bij hoge snelheden met dezelfde stuurbeweging veel minder van richting verandert. Even wennen, maar daarna wel fijn. ACC is in principe gewoon cruise control, maar zodra er een voorligger in de buurt komt remt hij de auto automatisch af tot dezelfde snelheid als de voorligger. Je kunt hierbij zelf instellen welke volgafstand hij aanhoudt.

218 pk
270 Nm
246 km/h
7,7 s
8,0 (7.5) l/100km
178 g/km
E
22%
€ 50.400
€ 95.131
€ 1.744 / maand
€ 201 - € 229 / kwartaal
  • Jaguar XF 3.0 Diesel S Portfolio

  • Mercedes-Benz E-Klasse E300 BlueTEC Avantgarde

  • Audi A6 3.0 TFSI quattro Pro Line

  • Mercedes-Benz CLS 280 Prestige Plus

  • Lexus GS 450h Executive

  • Mercedes-Benz 500E

  • Honda Legend 3.5 V6

  • Mercedes-Benz E-Klasse E250 CDI Avantgarde

  • Citroën C6 2.7 V6 HDiF Exclusive

  • Cadillac CTS 3.6 V6 Sport Luxury

  • 2017 - BMW 5 Serie Touring 520d Luxury Line

  • 2017 - BMW 5 Serie 530i xDrive High Executive

  • 2013 - BMW 5 Serie Sedan 518d Business

  • 2012 - BMW M5

  • 2010 - BMW 5 Serie Touring 520d High Executive

  • 2010 - BMW 5 Serie 523iA High Executive

  • 2010 - BMW 5 Serie 530d High Executive

  • 2008 - BMW M5 Touring

  • 2006 - BMW 5 Serie Touring 530i High Executive