Cadillac BLS 1.9D Elegance

Jan Westerhof - 25 februari 2007

Het interieur

Het binnenste van de Cadillac BLS straalt luxe uit. Alles laat zich elektrisch bedienen en het ademt een sfeer van welstand. Het voelt als het spreekwoordelijke thuiskomen zodra je plaatsneemt. Zeker met de optionele lederen bekleding voelt het als een behaaglijke woonkamer. Vooral tegen de schemering van de avond is het een plezierig verpozen om van het interieur te genieten tijdens de thuisreis. De mooie verlichting, de rust die het interieur geeft en de prima geluidsinstallatie maken het rijden tot een ontspannende bezigheid die onthaastend werkt. Je voelt je als bestuurder gereden worden in een salon van gezelligheid.

Als we echter dieper op het interieur ingaan dan zien we een flinke greep uit het Saab-arsenaal. De knoppen van de spiegels komen linea recta uit de 9-3 evenals de verdekt opgestelde handremhendel. Zo zijn er nog wel een paar voorbeelden te noemen zoals de “Fasten Your Seatbelts”-verklikker en de bekerhouders onder de achterbank, maar die zijn niet dusdanig storend als het opvallende Saab-stuur en de deurpanelen. Aan dat stuur is direct te zien dat de BLS onderhuids een 9-3 is en dat is een storend element. Leg je hand op het stuurlogo en je ziet een Saab-stuur. Dat zou toch redelijk eenvoudig op te lossen moeten zijn door het stuur van een model als de STS te plaatsen? Ook de deurpanelen zijn van de Saab overgenomen en vanwege de voor Saab karakteristieke boogvorm van het deurpaneel is het een dissonant in het interieur van de Cadillac.

Wel positief is het zitcomfort van de BLS. De stoelen zijn lekker Europees geprofileerd en goed in positie te brengen en ook de ruimte is hier prima. De lederen bekleding die als optie op deze auto zit maakt het hoeken met de auto tot glijden, maar dat is inherent aan leder. De voorpassagiers kijken naar een goed gelijnd dashboard dat naar behoren is afgewerkt. Helaas had de testauto een aftermarket navigatie- en audiosysteem dat niet zo mooi geïntegreerd is als het sytseem dat Cadillac zelf aanbiedt. Als er van bestuurder gewisseld wordt en achterin plaats wordt genomen dan valt op dat de ruimte lang zo prettig niet meer is. De beenruimte is redelijk ingeperkt en ook de hoofdruimte is niet al te riant. Gelukkig is de bagageruimte wel van een behoorlijk formaat en dusdanig praktisch ingedeeld dat er een flinke partij aan bagage meegenomen kan worden.

150 pk
320 Nm
210 km/h
11,0 s
onb (7.2) l/100km
194 g/km
G
22%
€ 35.790
€ 57.300
€ 1.051 / maand
€ 392 - € 421 / kwartaal
  • Lexus IS 250 Executive

  • BMW 3 Serie 330d BluePerformance

  • BMW 3 Serie 320d

  • Audi A4 2.0 TDI Pro Line

  • Volkswagen Passat CC 1.8 TSI

  • Jaguar X-Type 2.2D

  • Opel Insignia 2.0 Turbo Cosmo

  • Infiniti G37S

  • Mazda 6 MPS

  • Volvo 850 T-5R

  • 2008 - Cadillac BLS Wagon 1.9D Elegance