Het interieur
De rode exterieurkleur is niet het enige bijzondere aan deze 500E. Het interieur is namelijk bekleed met blauwe ‘Karo’-stof en die heeft een ruitjesmotief. Heel knus en sfeervol, maar wel een beetje oubollig. Een opmerkelijke smaak kan de eerste eigenaar in ieder geval niet worden ontzegd. Eigenlijk staat het helemaal zo gek nog niet. De ruitjesstof past prima in het conservatieve interieur en de helderblauwe kleur van de stof smoelt goed bij de felrode lakkleur. Een beetje vreemd, maar wel lekker.
Alles in het interieur ademt degelijkheid uit. De houten paneeltjes in het dashboard, de binnenkant van de portieren, het instrumentarium; alles ziet er degelijk uit en voelt degelijk aan. Bovendien ziet alles er nog ongebruikt uit, het is moeilijk voor te stellen dat deze auto al vijftien oud is. Natuurlijk kostte deze auto destijds ongeveer een kwart miljoen gulden, dus dan mag je wel een goede bouwkwaliteit en afwerking verwachten. De minder sterk gemotoriseerde, en dus veel minder dure, W124’s zijn echter van ongeveer hetzelfde interieur voorzien, dus het is zeker indrukwekkend.
Ook erg goed zijn de stoelen van deze auto. Het stugge stof zorgt in combinatie met de stevige stoelwangen voor genoeg grip en ontspanning in overvloed. Ze zijn geschikt voor zowel een lange reis als voor wat stevig bochtenwerk. De bestuurdersstoel is weliswaar elektrisch in hoogte verstelbaar, maar helaas is hij niet echt laag in te stellen. Zeker in een sportsedan als deze 500E zou het prettig zijn als die mogelijkheid er wel was, omdat je op die manier het wegdek nog wat directer kunt aanvoelen.
Qua lebensraum zit het wel snor in de 500E. Voorin is er ruimte in overvloed voor zowel benen als hoofd en ook achterin is het goed vol te houden. Mede dankzij de uitsparingen in de voorstoelen is er genoeg ruimte voor de benen en de vlakke daklijn draagt bij aan voldoende hoofdruimte. Deze auto is gewoon prima geschikt voor vier volwassenen. Ook voor bagage is er genoeg plaats, de inhoud van de kofferbak bedraagt een nette 520 liter.