Het exterieur
Het is een ingetogen sportsedan, slechts weinig uiterlijke kenmerken onderscheiden de 500E van zijn bescheidener gemotoriseerde broertjes. De wielkasten staan iets verder naar buiten om zo plaats te kunnen bieden aan de wat bredere banden, het hele koetswerk staat enkele centimeters dichter bij het asfalt en dan zijn de belangrijkste verschillen wel genoemd. Al met al is het een hele bescheiden auto, die op een subtiele manier laat zien dat het geen gewone E-klasse is. Het is een ware wolf in schaapskleren.
Met dit concept wordt echter korte metten gemaakt door de cijfercombinatie '568'. Dit is de kleurcode van de zogenaamde ‘Sonderfarbe’ Signaalrood. Een kleur die roder dan rood is. Woorden als ingetogen, bescheiden en subtiel kunnen dan meteen worden doorgestreept, want nu trekt hij de aandacht naar zich toe als Paris Hilton die per abuis op de EO-jongerendag is beland. Een rode E-klasse is een kwestie van zwart en wit: je vindt het prachtig of je vindt het spuuglelijk. Er lijkt geen tussenweg te zijn. Bijzonder is het in ieder geval wel.
Het design van auto is, in grote lijnen, al meer dan twintig jaar oud, maar vanwege de behoudende vormgeving heeft Mercedes dit type auto (‘Baureihe’ W124) meer dan tien jaar kunnen verkopen, zonder drastische wijzingen in het uiterlijk door te voeren. Deze lange houdbaarheid zorgt ervoor dat de auto er minder oud uitziet dan hij is, de auto is minder gedateerd dan de meer modegevoelige auto’s van zijn tijd.
De zogenaamde Evo-wielen passen goed bij de auto, zowel qua vormgeving als qua grootte. Net als de auto hebben de wielen een eenvoudige en hoekig design, bovendien zijn ze opvallend, wat mooi overeenstemt met de opvallende lakkleur. De rechtgeaarde purist zal echter zijn neus ophalen voor deze wielen, want ze zijn niet vanuit de fabriek voor de 500E geleverd. Voor degene die wat minder principieel is, zouden dit wel eens de mooiste velgen voor deze auto kunnen zijn.