Slot
Naar alle waarschijnlijkheid zullen de 1,8 en 2-liter benzinekrachtbronnen samen met de 2.0D de populairste motoriseringen voor deze auto blijken. De afwerking en de kwaliteitsindruk in de nieuwe C30 laat een goede indruk achter die ook in lichtere en zwaarder motorisering terug zullen komen. Volvo doelt met de C30 op een jonge doelgroep en lijkt daarmee in de hele linie geslaagd te zijn. Een sportief en apart uiterlijk, gecombineerd met een degelijk en ergonomisch goed interieur lijken hierbij de sleutelwoorden.
De Volvo C30 2.0 Momentum uit deze test heeft een consumentenprijs van €33.550.- Inclusief het optionele Audio line pakket (€600.-) en Dynamic line (€1050.-) met onder meer het sport chassis en lichtmetalen velgen. De goedkoopste C30 kent een vanafprijs van €23.950.- En dat is best scherp voor een compacte hatchback, daarmee is de auto net een paar honderd euro goedkoper dan een A3 1.6 of een 116i. Zo lijkt Volvo alsnog een sterke troef in handen te hebben om verwende middenklasserijders te laten kiezen voor de kleine, hippe en prima rijdende Volvo. Of de 1.6-liter basismotor de verwachtingen van het uiterlijk waar kan maken is echter nog maar de vraag.
- Sportieve rijeigenschappen
- Goede ergonomie
- Voelt degelijkheid aan
- Trekkracht in de vijfde versnelling
- Kleine bagageruimte met onhandig afdekzijl
- Stoelen bieden weinig zijdelingse steun