Het rijden
De tweeliter benzinemotor heeft een vermogen van 145 pk bij 6000 toeren per minuut en een koppel van 185Nm koppel. Deze krachtbron is in de praktijk redelijk vlot. De viercilinder benzinekrachtbron moet echter behoorlijk op toeren worden gehouden wil je, in de ruim twaalfhonderd kilo wegende C30, vlot voor de dag komen. De auto is vlot in de eerste paar verzetten, het vijfde verzet is een echter overdrive. Voor versnellen is deze versnelling niet goed geschikt. Dat is ook te zien in de tussenacceleratie van 80-120km/h die in het hoogste verzet 16,1 seconden in beslag neemt. Ook deze meting valt wat tegen en toont aan dat de motor flink wat toeren moet moeten om er de vaart in te houden. Terugschakelen tijdens een inhaalactie lijkt hierbij noodzakelijk. Over combinatie van de tweeliter motor met de handgeschakelde vijfbak niets dan lof. Een goed gekozen combinatie die een ieder gemakkelijk kan bedienen met de goed doseerbare sportpedalen.
Bij het wegrijden voelt de C30 goed en vertrouwd aan, de gewenning duurt niet langer dan enkele minuten. De wegligging van de C30 is prima en de auto zorgt normaal gesproken nooit voor een onplezierige verrassing tijdens de rit. De prima uitgebalanceerde en afgestemde wielophangingen voor en achter zorgen voor een zeer stabiel bochtgedrag, tot op hoge snelheid, terwijl de besturing heerlijk direct reageert en ook bij iedere vaart voldoende gevoel biedt. Met de elektro-hydraulische stuurbekrachtiging laat de C30 zich met gevoel en trefzekerheid daar naartoe sturen waar je hem hebben wilt. Het voelt allemaal heel vanzelfsprekend. Je merkt dat er net wat minder massa de hoek om moet dan bij de S40, die afhankelijk van de uitvoering een kleine vijftig kilo zwaarder is. Het onderstel, in dit geval het optionele 20mm verlaagde sport chassis, voelt lekker sportief aan en geeft de bestuurder een goed gevoel op de weg. Het onderstel is overigens behoorlijk stug. De achterophanging lijkt zelf stugger te zijn dan de voortrein. Niet geschikt voor personen met een minder goed gestel, zij zullen deze optie voorbij laten gaan. Het onderstel is overigens wel opvallend stil, er kraakt of piept niets in de auto. Ook op veiligheidsgebied zit het allemaal wel snor, want de Zweed heeft naast ABS ook een elektronisch stabiliteitssysteem, anti-whiplashstoelen en een hele serie airbags aan boord. Tijdens de testperiode werd een gemiddeld verbruik van 1 op 10,5 genoteerd, wat sterk afwijkt van het opgegeven verbruik van 1 op 13,5.