Seat Leon 2.0 FSi Sport-Up

Arno Lommers - 14 januari 2006

Het interieur

Ook volgens de nieuwe familielook van Seat is het dashboard. Dit is vormgegeven met de bestuurder als hoofdpersoon. Het gebied van de passagier is duidelijk afgeschermd van dat van de bestuurder. De materialen waar het dashboard van is gemaakt zijn enigszins hard, maar er zit wel een mooie structuur in. De aircobediening zit mooi hoog in het dashboard en is erg duidelijk. Opbergruimte is er in de vorm van portiervakken, een vakje voor de pook (met twee bekerhouders), in de middenconsole en natuurlijk het gebruikelijke handschoenenkastje. Het stuur is bekleed met leer en is precies goed van dikte, zodat het in snelle bochten (wat met deze auto nogal eens voor zal komen) niet uit je handen kan glijden. Sportiviteit valt ook te ontdekken bij de indeling van de klokkenwinkel. De toerenteller zit namelijk in het midden. Links daarvan de gecombineerde tankinhoud- en temperatuurmeter en aan de rechterkant de snelheidsmeter. De schaalverdeling is duidelijk, alles is in een oogopslag te zien, belangrijk bij een actieve rit.

De pedalen zijn prima geplaatst. Alleen is het wel zaak je voet goed op het rempedaal te zetten, anders druk je tegelijkertijd het gaspedaal in. Je rechterbeen steunt lekker tegen de middenconsole, waar de versnellingspook precies onder handbereik is geplaatst. Voor nog meer comfort mist er enkel een middenarmsteun, maar die is als accessoire leverbaar. Sportstoelen zijn standaard in de Leon Sport-Up. Ze zijn lekker laag in te stellen en de steun, zowel voor je rug als je benen is in orde. De stevigheid laat niets te wensen over, keihard zijn ze niet, evenmin zacht. Precies goed eigenlijk. Jammer dat de knop van de verlichting, links naast het stuur, te diep weggestopt zit. De bediening van de zijruiten mag ook verder naar achteren geplaatst worden. Je grijpt nu vaak de knop voor de linkerachterruit in plaats van die voor het bestuurdersraam.

Voor een auto als deze is de ruimte op de achterbank zeker niet onderbemeten. Ik (1,79 meter lang) kan prima achter mezelf zitten, ondanks dat ik de rugleuning altijd redelijk ver achterover heb staan. De hoofdruimte is goed, kijk alleen uit met in- en uitstappen voor de lage daklijn. Bagage vindt ruim plaats in de goed gevormde kofferbak van 341 liter. Meer ruimte is mogelijk door de achterbankleuning gedeeld neer te klappen. De toegang tot de bagageruimte is voldoende. Aan de linkerkant is nog een klein vakje gemaakt voor wat losse spulletjes.

150 pk
200 Nm
210 km/h
8,8 s
onb (8.2) l/100km
197 g/km
G
22%
€ 18.895
€ 25.875
€ 474 / maand
€ 158 - € 180 / kwartaal
  • Fiat Bravo 1.9 Multijet Edizione Prima

  • Toyota Auris 1.6 16v VVT-i Luna Business

  • Hyundai i30 1.6 CRDi VGT HP i-Catcher

  • Mitsubishi Lancer Sportback 1.8 145 MIVEC Intense

  • Ford Focus 1.6 TDCi ECOnetic Trend

  • Subaru Impreza 2.0R Luxury

  • Mazda 3 1.6 S-VT Executive

  • Kia cee'd 1.4 CVVT X-ecutive

  • Opel Astra 1.4 Edition

  • 2021 - Seat Leon Sportstourer 1.4 TSI e-Hybrid FR

  • 2020 - Seat Leon Sportstourer 1.5 eTSI DSG-7 FR Launch Edition

  • 2020 - Seat Leon 1.5 eTSI FR

  • 2018 - Seat Leon Cupra R

  • 2015 - Seat Leon ST 2.0 TDI X-PERIENCE

  • 2015 - Seat Leon ST Cupra 2.0 TSI Cupra 280

  • 2014 - Seat Leon ST 1.6 TDI Ecomotive Business

  • 2013 - Seat Leon 1.4 TSI FR

  • 2010 - Seat Leon Cupra R

  • 2008 - Seat Leon 1.9 TDI Ecomotive 25 Edition I