Renault Espace full hybrid e-Tech 200 Iconic

- 22 juni 2025

Doet zijn naam eer aan

De voornaamste reden waarom je voor de Espace gaat en niet voor de goedkopere Austral, is natuurlijk omdat je de extra ruimte nodig hebt. En op dat vlak stelt de Espace niet teleur, want de hoekige vormen en langer koetswerk betekenen fors meer binnenruimte. De vijfpersoons versie die wij testen biedt 692 liter inhoud van de kofferruimte, terwijl het neerklappen van de achterbank resulteert in liefst 2.224 liter laadruimte. Ga je voor de optionele derde zitrij, dan lever je met neergeklapte stoelen zo'n 200 liter bagageruimte in. Maar hoe praktisch is de zevenzits configuratie? We hadden tijdens de introductie de mogelijkheid om in een Espace met die opstelling te proefzitten en net als bij eigenlijk alle directe concurrenten houdt de zitruimte op de achterste zitrij niet over. Bovendien klapt de achterbank niet helemaal om, dus de toegang naar de twee zitjes is niet optimaal. Prima voor kinderen en niet al te lange tieners, maar het is niet de Espace uit vroegere tijden.

Laat je de achterste twee stoelen buiten beschouwing, dan doet de Renault wel degelijk zijn naam eer aan. De verschuifbare achterbank met kantelbare leuning biedt een hele fijne zitplek, met een zee aan hoofd- en beenruimte. De auto biedt een achterbank en geen drie separate stoelen, dus voor de gezinnen met drie kinderzitjes is het wel even uitproberen hoe het allemaal past. Renault heeft de voorstoelen verbeterd en die bieden nu merkbaar een betere ondersteuning in zowel leuning als zitting.
De Fransen vonden ook dat het nog wat stiller kon in de cabine en lamineerden de voorste zijruiten en voorruit en plaatsten andere buitenspiegels. In de praktijk is die verbetering niet echt merkbaar en dringen bandengerol en windgeruis nog merkbaar door in de auto, maar zeker niet op een hinderlijk niveau. Het motorgeluid wordt overigens goed gemaskeerd, tenzij je erg hevig accelereert.

200 pk
255 Nm
180 km/h
8,8 s
6,7 (4.8) l/100km
108 g/km
A
22%
€ 47.590
€ 57.363
€ 1.052 / maand
€ 244 - € 278 / kwartaal
  • smart 5 Brabus

  • Mazda CX-60 2.5 e-SkyActive PHEV Takumi Plus

  • Toyota RAV4 2.5 Plug-in Hybrid AWD GR Sport

  • Peugeot e-3008 73 kWh 210 Allure

  • Nissan Ariya 87 kWh e-4orce Evolve

  • Kia Niro EV 64 kWh ExecutiveLine

  • Volvo C40 Recharge Twin Pure Electric Ultimate

  • Kia EV6 77.4 kWh RWD Plus

  • Audi Q4 e-tron 40 Advanced edition

  • Aiways U5 63 kWh Premium

  • 2015 - Renault Espace TCe 200 Initiale Paris

  • 2013 - Renault Grand Espace 2.0 dCi 150 Dynamique

  • 2010 - Renault Grand Espace 2.0 DCi 16v 150 Dynamique