Altijd AWD
Subaru blijft al jarenlang onverstoord vasthouden aan de volgende combinatie: grote boxermotoren en permanente vierwielaandrijving. Dat betekent dat de vier wielen altijd worden aangedreven en niet zoals bij veel merken in de basis één van de assen het vermogen krijgt. Het zorgt volgens Subaru dat er geen vertraging is wanneer de kracht naar een bepaald wiel moet gaan, om gripverlies te voorkomen. Dat kan net het verschil zijn tussen glijdende massa of dat de boel in balans gehouden wordt.
Het resulteert alleen wel in een veel hogere uitstoot en brandstofverbruik en daar worden de Japanners op afgerekend door de Nederlandse staat. De fikse BPM-toeslag op Subaru's zorgt ervoor dat de modellen al jarenlang uit de markt worden geprijsd en dat zie je terug in de verkooplijstjes, waar Subaru ergens onderaan bungelt. De aankondiging van milde hybridetechniek was dan ook meer dan welkom, al gaat de uitstootvermindering niet even gelijk om met de steeds zwaarder wordende beboeting. In de praktijk wordt de Subaru Forester dus nog behoorlijk afgerekend op zijn niet al te florissante verbruik en dat terwijl Subaru het vermogen in de zesde generatie Forester flink terugschroefde.
Toyota RAV4 2.5 Plug-in Hybrid AWD GR Sport
DS 7 e-Tense 4X4 300 Antoine de Saint-Exupéry Collection
Nissan Ariya 87 kWh e-4orce Evolve
Lexus RZ 450e President Line
Mazda CX-60 2.5 E-Skyactiv PHEV AWD Homura
Volvo C40 Recharge Twin Pure Electric Ultimate
Audi Q4 e-tron 40 Advanced edition
Tesla Model Y Long Range
Hyundai IONIQ 5 225 kW AWD Project 45