Iconisch maar niet goedkoop
De reden van zijn succes is naast een aansprekend uiterlijk en roadster-eigenschappen natuurlijk ook het betaalbare karakter dat de MX-5 heeft. Er zijn nog maar weinig cabrio's te verkrijgen en al helemaal niet voor een prijs die onder de 50 mille blijft (behalve een Mini Cabrio dan). Auto's als de BMW Z4 zijn een stuk duurder en dan moet je vaak nog flink wat opties aankruisen om op een zelfde uitrustingsniveau te komen.
De dagen dat we de MX-5 echt goedkoop konden noemen zijn wel voorbij, maar nog steeds biedt de MX-5 behoorlijk veel voor zijn vanafprijs van iets meer dan 43 mille. De geteste Exclusive-Line is met zijn 46.590 euro duurder, maar biedt met een lederen interieur, matrix led en een goed Bose-audiosysteem ook veel meer beleving.
Mazda moet echt wel concessies doen om het leveringsgamma van de MX-5 nog een beetje betaalbaar te houden. De automatische transmissie en tweeliter benzinemotor verdwijnen dus, al zijn ze voorlopig nog gewoon uit voorraad te leveren door de dealers. Wil je echt een sportieve beleving, dan kunnen we de 184 pk sterke tweeliter van harte aanbevelen. De 1.5 biedt die beleving minder, maar weet met zijn lichtvoetigheid en directheid toch weer onze harten te stelen. We zeiden het al aan het begin en vele honderden kilometers later beamen we het gewoon weer: deze roadster is na 35 jaar met recht een icoon te noemen, van harte gefeliciteerd MX-5!
- Eén van de laatste betaalbare roadsters
- Direct en meeslepend rijgedrag
- Lekker licht en wendbaar
- Standaardband heeft te hoog profiel
- Nog steeds krap