Mazda MX-5 1.5L SKYACTIV-G 132 Exclusive-Line

- 12 juni 2024

Hoge zit

Het valt op dat we best hoog zitten in de MX-5, terwijl de zetels op de laagste stand staan. Je zit daarom met wat opgetrokken knieën, zeker als langere bestuurder. De bijrijder krijgt de maken met een ophoging in de vloer, waardoor je de benen net niet lekker strekt. Op een lange rit voel je dat wel, zeker als langere bijrijder. Achter het stuur is nu eenmaal de beste plek om plaats te nemen, mede doordat het stuurwiel uitgebreid in te stellen is. Ook hier een voor roadster-begrippen redelijk hoge zit, maar de beenruimte is beter dan voor de bijrijder. De MX-5 is binnenkort alleen nog maar te verkrijgen met handgeschakelde versnellingsbak met zes versnellingen en dat betekent dat je aan het werk moet. De plaatsing van de pook is echter uitstekend, zodat alle verzetten mooi binnen bereik liggen.

Zoals je in eerdere tests kunt lezen is de MX-5 geen ruimtewonder en dat is met deze modelupdate natuurlijk niet op magische wijze opgelost. Een dashboardkastje ontbreekt, waar de bijrijder vast heel dankbaar voor is. Anders zou er nog minder knie- en beenruimte over zijn. Tussen de stoelen vind je overigens wel een opbergvakje en twee fijne bekerhouders. Een telefoon berg je in de middenconsole op en aflegvakken in de portieren doen de rest. Een paar doosjes wijn krijg je tijdens een rondtocht door de Champagnestreek ook nog wel in de kofferbak mee, maar dan zullen de koffers moeten achterblijven. Kort gezegd is het ruimte-aanbod niet geweldig, maar dat zorgt waarschijnlijk al niet meer voor verrassingen.

132 pk
152 Nm
204 km/h
8,3 s
onb (6.3) l/100km
142 g/km
F
22%
€ 43.290
€ 47.790
€ 876 / maand
€ 94 - € 106 / kwartaal
  • Fiat 124 Spider 1.4 Turbo Lusso

  • 2017 - Mazda MX-5 2.0 GT-M RF

  • 2015 - Mazda MX-5 Roadster 2.0 SkyActiv-G 160 GT-M

  • 2013 - Mazda MX-5 Roadster Coupé 1.8 Hanabi

  • 2009 - Mazda MX-5 Roadster Coupé 2.0 GTL

  • 2007 - Mazda MX-5 1.8 Touring