Laden of laden?
Op het gebied van laadvermogen is er bij de eSprinter heel veel mogelijk, maar dit is het moment dat de mitsen en maren opspelen.
Je hebt de eSprinter met drie batterijpakketten, van 56, 81 en 113 kWh. Daarnaast zijn er drie lengte- en hoogtematen, die uiteraard invloed hebben op de inhoud van de laadruimte. Maar ook met hoeveel je mag inladen, want het nuttig laadvermogen varieert van een schamele 578kg tot liefst 1.536 kg. Het ligt er maar net aan welke batterij en carrosserievariant je kiest. En welk rijbewijs je hebt, want daar moet je zeker rekening mee houden. De eSprinter is van zichzelf al geen lichte jongen, zo weegt de L2 met een batterij van 81 kWh die wij rijden al meer dan 2.700 kg. Het betekent dat je 731 kg mag inladen om tot een gecombineerd gewicht van 3.500 kg te komen. Er is nu nog een vrijstelling, waardoor je met een B-rijbewijs een elektrische bus met een gecombineerd gewicht van 4,25 ton mag rijden. Maar die vrijstelling gaat er op 1 juli vanaf en dan zou je op papier een vrachtwagen besturen, zodat je een C-rijbewijs, tachograaf en andere zaken moet regelen.
Ga je voor veel rijbereik, dan is het gevolg dat je minder mee kan nemen. En daar zit de crux, want als de overheid de vrijstelling zou doortrekken tot er Europese wetten zijn geïmplementeerd, dan zou de eSprinter veel meer laadvermogen hebben en voor veel meer ondernemers geschikt zijn.