Toyota C-HR Plug-In Hybrid Premiere Edition

- 14 maart 2024

Niet zo extravagant

Waar het exterieur extravagant en futuristisch is, komt het interieur juist behoorlijk nuchter over. Geen vreemde vormen of bijzondere materialen, maar vooral zwart- en grijstinten die de boventoon voeren. De sfeerverlichting en Sulphur stiksels van de Première Edition breken die trend nog een beetje, maar het dashboard zou ook gewoon in een Corolla kunnen zitten. Neemt niet weg dat het geheel ontzettend goed in elkaar steekt en precies biedt wat je hedendaags in een middenklasse cross-over wenst.

We noemen een groot multimediascherm en een digitale cockpit. De klimaatbediening gaat nog lekker met fysieke knoppen, net als het instellen van rijmodi en de specifieke PHEV-functionaliteiten. Het stuur is tevens bezaaid met knoppen, al vinden we dat net iets teveel van het goede. Toch ga je ze veel nodig hebben, bijvoorbeeld om na elke start een aantal Europees verplichte hulpsystemen uit te schakelen. Dat doe je tussen de digitale tellers met de pijltjestoetsen op het stuurwiel, terwijl zustermerk Lexus dit veel handiger oplost met snelkoppelingen in het multimediasysteem.

Waar we de vorige C-HR met zijn donkere interieur en hoge achterportieren een tikje benauwd vonden overkomen, heeft Toyota de nieuwe versie wat ruimtelijker gemaakt. Dat merk je zeker op de achterbank, waar iets grotere raampartijen toch een boel meer licht binnenbrengen. En het panoramadak versterkt dat gevoel , al is dat optioneel alleen op de duurdere versies verkrijgbaar. Het is nog steeds geen ruimtewonder, maar met vier volwassenen kun je heel aardig plaatsnemen in de C-HR. Bij de kofferruimte merk je de effecten van een groter batterijpakket bij de PHEV, zo lever je bijna 50 liter ruimte in. Met 310 liter is de ruimte niet zo indrukwekkend en je moet de oplaadkabel dan nog opbergen.

Wat naar een hoger plan is getild, is het comfort aan boord. De stoelen zitten prima en zijn zeer uitgebreid te verstellen. Vooral voor de bestuurder, die standaard beschikt over een elektrisch verstelbare lendensteun. De testauto biedt een volledig elektrisch verstelbare bestuurdersstoel met geheugenfunctie, terwijl je als bijrijder de boel handmatig moet blijven verstellen. De auto is daarnaast een stuk stiller dan voorheen, want je wordt minder gestoord door motorgeluiden en windgeruis in de nieuwe C-HR.

223 pk
208 Nm
180 km/h
7,4 s
onb (1) l/100km
22 g/km
A
22%
€ 42.495
€ 52.495
€ 962 / maand
€ 0 / kwartaal
  • Citroën C5 X Plug-In Hybrid 225 Business Plus

  • Cupra Formentor 1.4 e-Hybrid VZ Copper Edition

  • 2020 - Toyota C-HR 2.0 High Power Hybrid Bi-Tone

  • 2017 - Toyota C-HR 1.2T Executive