Raketlancering
Eindelijk kunnen we op pad met de #3 Brabus. De auto biedt twee elektromotoren en een gecombineerd vermogen van 428 pk en een koppel van 545 Nm. Genoeg om in 3,7 seconden vanuit stilstand de 100 km/h aan te tikken, al moet je dan wel de toepasselijke rocket launch mode activeren. Na het tegelijk intrappen van rem- en stroompedaal telt de auto af, om er bij het loslaten van het rempedaal vandoor te schieten. In de praktijk zal je dat zeker niet dagelijks doen, maar ook zonder de raketmodus blijkt de auto ontiegelijk snel. Even een treintje auto's inhalen blijkt geen enkel probleem, want de smart accelereert met het grootste gemak op tussensprintjes. Wat daarbij opvalt, is dat de auto heel natuurlijk opbouwt na het intrappen van het stroompedaal.
Geen onrustige hikjes of juist een vertraging, maar in alle stabiliteit barst de elektrokracht los. Waar we van tevoren misschien een beetje sceptisch waren over wéér een nieuwkomer die zich wil bewijzen met buzzwoorden als dynamiek en rijprestaties, raken we echt overtuigd van het sportieve karakter van deze smart. De auto is een tikkeltje hard geveerd, maar dat draagt juist bij aan de wijze waarop je als bestuurder bij het rijden wordt betrokken. De stuurbekrachtiging kan in drie zwaartestanden worden gezet, waarbij de zwaarste echt veel doet voor het stuurgevoel op hoge snelheid en in bochten. De auto is ontzettend goed te plaatsen en accelereert door de vierwielaandrijving zeer gemakkelijk uit bij de vele haarspeldbochten die we tegenkomen. Op droog wegdek weliswaar, want bij een natte ondergrond duikt de neus wel een beetje naar binnen. Om daarna direct door alle hulpsystemen gecorrigeerd te worden, dus een onveilig gevoel krijg je nooit.
Recent reden we met de Zeekr X, die veel meer een comfortabele inborst heeft. De smart spreekt een doelgroep aan die uit is op rijbeleving, al wordt het zelfs op een slechte ondergrond nergens echt oncomfortabel. Wie op zoek is naar sportiviteit, kan dus met een gerust gevoel voor deze #3 Brabus gaan. Enige nadeel dat we kunnen bedenken is dat de topsnelheid niet anders is dan bij de andere smarts, namelijk 180 km/h. Nog steeds best vlug, maar geen overdreven specificatie bij een tocht over de Autobahn.
Renault Symbioz e-Tech full hybrid iconic
Nissan Qashqai e-POWER N-Design
Zeekr X Long Range RWD
BYD Atto 3 Design
Toyota Corolla Cross 2.0 Hybrid Executive
Mazda CX-5 e-Skyactiv G 194 AWD Takumi
Renault Austral e-Tech 200 Techno Esprit Alpine
Alfa Romeo Tonale 1.5T Hybrid Veloce
Citroën C5 Aircross Plug-in Hybrid ë-EAT8 Business Plus
Kia Sportage 1.6 T-GDI Hybrid GT-Plusline