Afleiding
Zoals gezegd konden we eerder al in de #3 plaatsnemen. Maar nu we de eerste testkilometers maken, vallen ons toch weer andere dingen op aan het interieur. De gebruikte materialen zijn bijna overal van goede kwaliteit en doen denken aan echt metaal en leder. Zo voelen de knoppen van de raambediening zwaar en koud aan en zit er veel gevoel in de bediening op het stuurwiel.
Het is bijna jammer dat smart niet meer fysieke knoppen heeft aangebracht, want daarmee kunnen we prima uit de voeten. Tijdens het rijden bevalt het infotainmentsysteem ons wat minder. De bedieningsknoppen zijn niet zo groot en hoewel smart goed naar Tesla heeft gekeken voor de lay-out van het besturingssysteem, zitten veel functionaliteiten verstopt in menu's. Tijdens het rijden ben je daardoor sneller afgeleid en dan helpt het niet mee dat er veel elementen in het systeem zitten die lijken op een videogame.
Zo is er een avatar, een cheetah waarmee je kunt praten en die spraakopdrachten uitvoert. De veranderende animaties leiden echter wel af van het rijden en dat is niet bevorderlijk voor de veiligheid. Het systeem reageert overigens wel snel op aanrakingen en blinkt bovendien uit in grafische weergaven en functionaliteiten. Draadloze Apple Carplay en uitgebreide instellingen van de rijhulpsystemen behoren tot de mogelijkheden. In tegenstelling tot Volvo, dat met de EX30 een auto op hetzelfde platform heeft, biedt smart ook nog een langgerekt display achter het stuur. Je kunt hier niet heel veel aanpassen, maar ziet wel direct ritinformatie en de tripcomputer zonder dat je je hoofd hoeft af te wenden. Wat ook meehelpt is het head-up display, dat vanaf de Premium standaard aanwezig is.
Renault Symbioz e-Tech full hybrid iconic
Nissan Qashqai e-POWER N-Design
Zeekr X Long Range RWD
BYD Atto 3 Design
Toyota Corolla Cross 2.0 Hybrid Executive
Mazda CX-5 e-Skyactiv G 194 AWD Takumi
Renault Austral e-Tech 200 Techno Esprit Alpine
Alfa Romeo Tonale 1.5T Hybrid Veloce
Citroën C5 Aircross Plug-in Hybrid ë-EAT8 Business Plus
Kia Sportage 1.6 T-GDI Hybrid GT-Plusline