Benijdenswaardig
Omdat de auto een groot stuk volledig elektrisch kan rijden, valt de BPM-toeslag op de MX-30 R-EV mee. Mazda biedt de auto voor een paar honderd euro meer aan dan de volledig elektrische MX-30 en daar krijg je een veel bruikbaardere auto voor terug. Zakelijke rijders en particuliere kopers genieten echter geen subsidievoordeel, zodat het uiteindelijke vergelijk wel wat verder uiteenloopt.
De plug-in hybride staat vanaf 35.850 euro als Prime Line voor je klaar en voor dat geld krijg je lichtmetalen wielen, parkeersensoren rondom en het multimediascherm met onder andere Apple Carplay. De duurste versie is de gelimiteerde Edition R, die voor 44.450 euro wel zo goed als alle opties biedt. Wij testten de Makoto die voorzien is van een kanteldak en het premium pack, met onder andere Bose audio en adaptieve cruise control. De uiteindelijk prijs van de testauto komt daarmee op ruim 42 mille en voor dat geld zijn veel grotere PHEV's te krijgen.
Je rijdt de MX-30 R-EV niet omdat het de meest efficiƫnte of beste prijstechnische keuze is. De auto heeft karakter, rijdt ontzettend goed en verhelpt precies het probleem dat veel mensen met de volledig elektrische versie hebben: je komt er lekker ver mee.
Dat je daarvoor een 50 liter tank moet vullen en een aardig zoemende rotatiemotor op de koop toeneemt, vinden we eigenlijk veel minder erg dan dat je in theorie zou denken. Het is geen auto voor het grote publiek, maar de mensen die er uiteindelijk voor gaan, benijden we toch.
- Blijft een leuke auto
- Allemansvriend in rijgedrag
- Technisch eigenzinnig
- Zoemende wankelmotor
- Alleen zuinig bij korte afstanden