Rotary
We beginnen met het uiterlijk, dat als twee druppels water op de MX-30 EV lijkt. Uiteraard heb je een extra klep aan de linkerzijde, waarachter de vulopening van de brandstoftank schuil gaat. Verder zijn er embleempjes geplaatst van de wankelmotor, die zie je op de voorflanken. En de typeaanduiding is anders, want deze MX-30 heet R-EV. Die R staat voor Rotary, waarmee de terugkeer van dit type motor wordt ingeluid. De rotatiemotor verdween namelijk al meer dan vijftien jaar geleden uit het gamma, maar is nu weer terug. Verdere verschillen met de volledige elektrische versie zijn er niet, al kun je wel voor andere wielen opteren. Sinds de modelwijziging zijn er ook nieuwe kleuren te selecteren. Voor de gelegenheid introduceert Mazda een MX-30 R-EV in beperkte oplage, die heeft een zwarte lakkleur en een rood dak.
De MX-30 herken je natuurlijk aan zijn bijzondere carrosserie. Van veraf lijkt het een tweedeurs hatchback op hoge poten, maar van dichtbij zie je dat de achterdeuren andersom scharnieren en de toegang tot de achterbank - iets gemakkelijker maken. De voorportieren openen in bijna 90 graden, handig bij het instappen. Als je op de achterbank plaatsneemt, dien je wel goed op te passen om je hoofd niet te stoten. De vergrendelingspunten van de achterportieren steken namelijk behoorlijk uit.