Fiat e-Scudo 75 kWh 136 L2H1

- 23 april 2023

Rijbereik met wat moeite

Na het starten geeft de auto steevast een heel ambitieus rijbereik van om en nabij de 350 kilometer weer. In de testweek zijn de temperaturen prima, staat er redelijk wat wind en halen we onbeladen ruim 300 kilometer op een lading. Bij een belading van zo'n 400 kilo merken we geen bijster grote verschillen in het rijbereik of stoomverbruik, dat zo tussen de 23 en 28 kWh per 100 kilometer schommelt. Prima waarden voor een zwaar en zeker niet aerodynamisch busje, maar er hoort wel een kanttekening bij. Het is namelijk niet zo dat dit rijbereik je komt aanwaaien, je moet er best wat moeite voor doen. Na de start zetten we de auto direct in de B-stand. In die stand wordt meer afgeremd op de motor en bij die recuperatie vrijgekomen energie kunnen we hergebruiken.

Daarnaast selecteren we via Drive Mode de Eco-stand, waarin de airco in spaarmodus gaat en de auto begrensd wordt in vermogen. Het is jammer dat de auto deze standen niet onthoudt, want we moeten dit elke rit weer handmatig instellen. Met deze instelling haalden we het beste verbruik, maar dan gaat het er ook om hoe je met de auto rijdt. Vanaf 100 km/h zien we het verbruik namelijk flink oplopen, terwijl je bij 130 km/h nog maar een rijbereik van 150 kilometer hebt. Je moet dus wel wat concessies doen om die goede bereikscore te halen, maar dan bewijst de bus zich zeker.

136 pk
260 Nm
130 km/h
12,4 s
0,0 (0) l/100km
0 g/km
A
12%
€ 38.700
€ 43.700
€ 437 / maand
€ 0 / kwartaal
  • Renault Kangoo L2 e-Tech electric Advance

  • Renault Trafic e-Tech electric 52 kWh L2H1