Tijd tikt voor cockpit
Verwacht ook geen grote veranderingen in het binnenste van de Mazda. We kunnen de wijzigingen op twee vingers tellen, waarbij we alvast melden dat één van de nieuwtjes niet voor deze testauto geldt. Allereerst voegt Mazda draadloze schermprojectie van de smartphone toe, wat betekent dat je Apple Carplay of Android Auto kunt gebruiken zonder dat je het toestel met een kabel hoeft te verbinden. Handig en het werkt uitstekend in de CX-5. Het is wel een kunst om vanuit Carplay weer in de Mazda-software terug te komen, wat onhandig is als je bijvoorbeeld een navigatieroute hebt lopen. Die routebegeleiding vind je namelijk niet tussen de tellers en is verder alleen summier in het head-up display af te lezen.
Aan die tellerwinkel merk je overigens dat de tijd doortikt voor de Mazda, want hoewel we de afleesbaarheid top vinden, bieden veel concurrenten inmiddels een volledig digitale cockpit. Overigens hoeft digitaal niet altijd een voordeel te zijn, want we vinden het erg prettig dat Mazda er duidelijk voor kiest om veel fysieke knoppen te behouden. Of het nu om de volume-instellingen, de airco of stuurwielbediening gaat. Bovendien is er nog steeds een centrale controller, waarmee je eenvoudig door de menu's heen scrolt, in plaats van een aanraakscherm dat binnen de kortste keren onder vette vingerafdrukken zit.
Nissan Qashqai e-POWER N-Design
smart hashtag 3 66 kWh Brabus
Zeekr X Long Range RWD
Toyota Corolla Cross 2.0 Hybrid Executive
Renault Austral e-Tech 200 Techno Esprit Alpine
Alfa Romeo Tonale 1.5T Hybrid Veloce
Mercedes-Benz EQB 250 AMG Line
Citroën C5 Aircross Plug-in Hybrid ë-EAT8 Business Plus
Kia Sportage 1.6 T-GDI Hybrid GT-Plusline