Tesla doet het weer
Dat vergt wel een extra investering van naar schatting tienduizenden euro's, die bovenop de aanschafprijs van 139.990 euro komen. Dat is een hoop geld natuurlijk, maar probeer eens een andere auto met hetzelfde vermogen te vinden. Directe concurrent Lucid Air is veel duurder en biedt twee elektromotoren. We gokken erop dat die auto op tussensprints geen partij is voor de Model S. Overigens zijn er manieren om de Model S Plaid zo goedkoop mogelijk te houden. Ga bijvoorbeeld niet voor het 7.500 euro kostende Full Self-Driving pakket. De standaard adaptieve cruise control en andere veiligheidsfuncties voldoen uitstekend en het zelf in- of uit laten parkeren is iets dat je in de praktijk één keer doet voor de show.
Als je je een beetje inhoudt, blijft het stroomverbruik ook binnen de perken. Met het pedaal op de vloer over de Autobahn brengt de Model S ons slechts 200 kilometer ver, maar met iets meer beleid zakt het verbruik naar rond de 21 kWh per 100 km. Dat terwijl we in een koude testweek met de auto op pad zijn en nog steeds veel snelwegkilometers met 130 km/h maken. Je komt dan toch nog bijna 500 kilometer ver.
Zo op het oog lijkt de Model S niet zo vernieuwd, maar wij weten wel beter. De onderhuidse aanpassingen zorgen er niet alleen voor dat deze auto ongeveer elke tegenstander aankan die je onderweg tegenkomt. Het zorgt ook voor een heel nieuw niveau van rijplezier in combinatie met elektrisch rijden en daarmee flikt Tesla het weer om de standaard te zetten. En dat is meer dan bewonderenswaardig.
- Krankzinnige en revolutionaire prestaties
- Toch rationeel in ruimte en rijbereik
- Meer stabiliteit en comfort dan voorheen
- Remmen hebben het zwaar
- Dure (software)opties
Mercedes-Benz EQS 580 4Matic AMG Line
Mercedes-Benz S-klasse 450 4Matic Lang
Porsche Taycan 4 S Performance Battery Plus
BMW 6 Serie GT 630d High Executive
BMW 7 Serie 730d xDrive High Executive
Jaguar XJ 3.0 Supercharged AWD Portfolio LWB
Maserati Quattroporte 3.8 V8 GTS
Mercedes-Benz S-Klasse S 350 BlueTEC Lang