Andere aanpak
Tesla pakt het gewoon net iets anders aan dan andere automerken. Waar een gemiddelde personenauto zo om de vier jaar wordt vernieuwd en na acht jaar in het geheel opgevolgd wordt, staat de Model S na elf jaar in relatief ongewijzigde vorm voor onze neus. De visie is meer die van Apple, alleen licht bijpunten waar het moet en qua techniek zorgen dat je voorop blijft lopen. Noem het geluk of een strakke visie, maar wij zien de tand des tijds nog niet terug in de Model S. Kleine wijzigingen in de lichtunits en het bumperwerk vallen meteen op, maar zorgen niet voor een baanbrekend ander uiterlijk. Ander wapenfeit is het aanbrengen van zwarte sierlijsten en deurgrepen, in plaats van de chromen exemplaren. Maar dat liet een groot gedeelte van de Model S-rijders toch al doen bij de plaatselijke autowrapper. Er blijft een afbreukrisico, want wanneer je -zoals in dit geval- bijna anderhalve ton uitgeeft aan een nieuwe auto, wil je niet dat deze als twee druppels lijkt op de auto die je hiervoor al reed.
Neemt niet weg dat de auto er imposant uitziet, met zijn brede wielen en koolstofvezel spoiler. Maar het belangrijkste detail van deze auto vind je op de achterklep: het Plaid-logo dat de kenners direct doet watertanden. Waarom de naam Plaid? Het is afkomstig uit een parodie op Star Wars, waarin het de gradatie van hoogst haalbare snelheid is (na Ludicrous, dat we kennen uit deze auto). Deze auto moet dus wel serieus snel zijn, maar we bekijken eerst het interieur voordat we dat uittesten.
Mercedes-Benz EQS 580 4Matic AMG Line
Mercedes-Benz S-klasse 450 4Matic Lang
Porsche Taycan 4 S Performance Battery Plus
BMW 6 Serie GT 630d High Executive
BMW 7 Serie 730d xDrive High Executive
Jaguar XJ 3.0 Supercharged AWD Portfolio LWB
Maserati Quattroporte 3.8 V8 GTS
Mercedes-Benz S-Klasse S 350 BlueTEC Lang