Tesla Model S Plaid

- 4 maart 2023

Projectiel op wielen

Tesla was het eerste automerk dat op een heel andere manier naar elektrisch rijden keek. De directe beschikbaarheid van kracht en koppel en de lage plaatsing van de batterij zorgt op papier voor heel veel rijplezier. Het resulteerde in supersnelle sprinttijden naar de 100 km/h en een prima rijgedrag. Maar met maximaal twee elektromotoren is de sjeu er op een gegeven moment wel uit, waardoor acceleraties op tussensprints en bij hoge snelheid lang niet zo verpletterend waren. Maar daar heeft Tesla iets op gevonden, want in de Plaid plaatst het merk liefst drie elektromotoren die ieder een vermogen van 400 pk hebben. Omdat nooit alle kracht tegelijk kan worden geleverd, blijft er 1.020 pk gecombineerd over, nog steeds niet kinderachtig. Het zorgt voor een verpletterende sprint van 2,1 seconden naar de 100km/h, om vier seconden later de 200 al aan te tikken.

Je verwacht het waarschijnlijk wel, maar deze Model S is echt krankzinnig snel. Een projectiel, dat op ieder moment aan lijkt te staan en klaar is voor de strijd. Voor de snelste sprint moet de auto in de Plaid-modus worden gezet, waarna je Drag Strip Mode aanklikt. De batterijen worden dan in vijf tot dertig minuten voorbereid op de vermogenspiek. De zoektocht naar grip is in koude weersomstandigheden een vertragende factor, waardoor we op de eerste dag in ongeveer vier seconden naar de 100 sprintten. Een dag later was het droog en iets warmer, zodat we in zo'n 2,5 seconden naar 100km/h werden gekatapulteerd.

In de Track Mode dendert de auto (op de Autobahn, mensen) door naar 282 kilometer per uur. Belangrijke verbetering ten opzichte van de uitgaande Model S is de verbeterde stabiliteit op hogere snelheden. Waar het voorheen af en toe zoekerig werd, blijft de nieuwe Model S koersvast. Het stuurtje past ook goed bij de lange afstand, want het grijpt makkelijk vast en biedt een goed rustpunt.

Op lage snelheden raken we niet overtuigd van het Yoke-stuur. Inparkeren en rotondes zijn met overpakken een uitdaging, hoewel we na een aantal dagen toch wel wat gewenning kregen. Ook de bediening van de knipperlichten is aan een stengel veel makkelijker, zeker op een rotonde als het stuur ondersteboven staat. Je kunt overigens voor een 'gewoon' rond stuur kiezen, maar we vinden dit Yoke-stuur wel beter passen bij de go all the way mentaliteit die de Plaid uitstraalt.

1020 pk
1227 Nm
282 km/h
2,1 s
0,0 (0) l/100km
0 g/km
A
12%
€ 13.990
€ 148.093
€ 1.481 / maand
€ 0 / kwartaal
  • Mercedes-Benz EQS 580 4Matic AMG Line

  • Mercedes-Benz S-klasse 450 4Matic Lang

  • Porsche Taycan 4 S Performance Battery Plus

  • BMW 6 Serie GT 630d High Executive

  • BMW 7 Serie 730d xDrive High Executive

  • Jaguar XJ 3.0 Supercharged AWD Portfolio LWB

  • Maserati Quattroporte 3.8 V8 GTS

  • Mercedes-Benz S-Klasse S 350 BlueTEC Lang

  • 2018 - Tesla Model S 100D All-Wheel Drive

  • 2016 - Tesla Model S P90D Ludicrous

  • 2014 - Tesla Model S P85 Performance Plus