Seinend verkeer
Wat hebben we geduld moeten hebben voor de nieuwste aanwinst in de Alfa Romeo-familie. Een jarenlange opeenvolging van concepten en aankondigingen resulteert eindelijk in de Tonale. Zoals gezegd een middenklasse SUV die de strijd moet aangaan met auto's als de Volvo XC40 en Mercedes-Benz GLA. Dat doet het merk op geheel eigen wijze, want de Tonale is onmiskenbaar een Alfa. Met verwijzingen naar klassiekers als de SZ (kijk maar eens naar de koplampen) en de 8C weet de auto zich goed te profileren. De nadruk ligt op premium en dat doe je niet door een muurbloempje neer te zetten. Het Blu Misano van de testauto schittert ons tegemoet en de fraaie 20 inch wielen zijn de extra 1.500 euro meer dan waard. Ze maken van de uit de kluiten gewassen SUV een elegante verschijning, met vloeiende lijnen en een geheel eigen karakter.
Uiteraard is het silhouet niet zo aerodynamisch als de vlotte sedans en hatchbacks van voorheen, maar toch heeft de Tonale een sportief voorkomen. Geheel in de trend van het moment lopen de achterlichten in één lijn in elkaar over. Bovendien maken de units gebruik van dynamische knipperlichten en volledige led-techniek. De matrix koplampen bieden een hele goede lichtbundel, zelfs als grootlicht niet wordt gebruikt. De pitjes zijn behoorlijk fel, want tijdens de testperiode werd er meerdere keren door tegemoetkomend verkeer geseind, terwijl de adaptieve verlichting was uitgeschakeld.
Mazda CX-5 e-Skyactiv G 194 AWD Takumi
Renault Austral e-Tech 200 Techno Esprit Alpine
Mercedes-Benz EQB 250 AMG Line
Nissan Qashqai e-Power Tekna Plus
Citroën C5 Aircross Plug-in Hybrid ë-EAT8 Business Plus
Kia Sportage 1.6 T-GDI Hybrid GT-Plusline
Mercedes-Benz EQA 250 Premium Plus
Hyundai Tucson 1.6 T-GDI 48V Premium
Ford Mustang Mach-E AWD 98 kWh Extra Rijbereik
Seat Ateca 1.5 TSI DSG-7 Xperience Business Intense