Multifunctioneel platform
Het multi inzetbare MEB-platform van de Volkswagen Auto Groep is de basis van de Born. In het ontwerp van het platform is de batterij zo geplaatst dat er een laag zwaartepunt ontstaat, wat uiteraard ten goede komt aan de sportieve rijbeleving van de Spanjaard. Om het sportieve rijden nog wat extra kracht bij te zetten is de voorzijde 15 millimeter lager dan de ID.3 en de achterzijde 10 millimeter. Daarbij geeft de fabrikant ook nog eens aan dat de afstelling voor de ophanging en het chassis zijn aangepast. Tijdens de testperiode rijden we de versie met 204 pk en 150 kW. Een prima uitrusting die de auto met een gewicht van meer dan 1.700 kg in een snelle 7.3 seconden naar de 100 km/u weet te brengen.
Gaat dit je niet snel genoeg? Dan weet de Cupra je te overtuigen met een versie waar nog eens 20 kW extra uit de accu wordt geperst. Het totaal komt dan neer op 231 pk en 170 kW en hij zal de sprint voltrekken in 6.6 seconden. De topsnelheid blijft altijd gelijk en is begrensd op 160 km/u. Let er wel op dat met meer vermogen je minder kilometers kan rijden op je batterij. Het opgegeven bereik van onze versie is 417 kilometer, de snellere 170 kW zal hier, afhankelijk van de gekozen versie, tientallen kilometers vanaf trekken. Tijdens een vroege ochtendrit met temperaturen rond het vriespunt kwamen we op een volledige acculading 310 kilometer. Het weertype speelt een belangrijke factor in verbruik en kan in het voor- en nadeel werken. Ons gemiddelde verbruik lag tijdens de testperiode op 17.3 kWh per 100 kilometer.
Opel Astra 1.2 Turbo 130 Ultimate
Renault Megane E-Tech EV60 Iconic
Volkswagen ID.3 204 pk 1st Plus
Mercedes-Benz A-klasse 250 e Business Solution AMG Limited
Seat Leon 1.5 eTSI FR
Volkswagen Golf 1.5 eTSI Style
Audi A3 Sportback 35 TFSI S Edition
Hyundai i30 Fastback N 2.0 T-GDI N2
BMW 1 Serie 118i Luxury Line
Nissan Leaf e+ 62 kWh Tekna