Krachtigste ooit
De CX-60 wordt als eerste Mazda leverbaar als plug-in hybride, waarbij een 17,8 kWh batterij zorgt voor de opslag van energie. Een flinke batterij, waarmee de auto zo'n 63 km volledig elektrisch moet kunnen rijden. Het theoretisch verbruik ligt dan op 1,5 liter per 100 kilometer terwijl slechts 33g CO2 per km wordt uitgestoten. De praktijk zal weerbarstiger zijn, maar het zijn toch prima prestaties. Voor de aandrijving werken een elektromotor en 2,5 liter viercilinder samen, wat resulteert in een systeemvermogen van 327 pk en een koppel van 500 Nm.
We stappen dan ook in de krachtigste Mazda in serieproductie, die ooit is gemaakt. De uit de kluiten gewassen SUV accelereert in 5,8 seconden naar de 100 km/h en is elektronisch begrensd op 200 km/h. Bovendien heeft de auto een trekvermogen van 2.500 kg geremd. In de praktijk voelt de Mazda absoluut snel aan, zeker als je de wagen in Sport-modus zet. De auto beschikt over een nieuwe achttraps automaat met dubbele koppeling, die in de genoemde sportmodus wel erg lang in de versnelling blijft hangen. Het neemt niet weg dat de auto er serieus snel van doorsprint en ook op tussensprintjes een stuk sneller accelereert dan met de oude zesversnellingsbak met koppelomvormer het geval zou zijn geweest.
Alle hybridetechniek en de niet malse buitenmaten zorgen echter wel voor een zwaarlijvige auto. Verwacht dan ook niet dat de auto net zo direct stuurt als een CX-5, hoewel de iets lichtere maar toch doeltreffende besturing van de CX-60 voor een boel rijplezier zorgt