Mazda CX-60 2.5 E-Skyactiv PHEV AWD Homura

- 5 mei 2022

Bijna premium

Mazda zet met haar modellen volop in op een bijna premium beleving in het interieur. Of je nu in een 2 of CX-30 stapt, je weet dat het goed in elkaar steekt. Bij een auto die moet concurreren met een BMW X3 of Volvo XC60 verwacht je dit des te meer. Gelukkig stelt de CX-60 niet teleur, want in deze auto schuilt het mooiste interieur dat de Japanners op dit moment bieden. En dan rijden we nog niet eens in de Takumi, waar echt Esdoornhout en Nappaleder voor een weelderige ervaring zorgen. In de geteste Homura is het even zo goed toeven, met zachte materialen en leuke accenten. Zo lopen er bronzen stiksels over het dashboard door in de luchtroosters en zijn er mooie stiksels in dezelfde kleur te vinden in de stoelbekleding en op de middenconsole. Achter het stuur prijkt een digitaal scherm, dat samen met het standaard aanwezige head-up display zorgt voor een rustige weergave van alle rijgegevens. Het scherm is niet zo vergaand te personaliseren als in directe concurrenten, maar door de complete en duidelijke projectie van audio-, navigatie- en rijdetails heb je die behoefte ook helemaal niet. De stoelen bieden een stevige houvast en zijn uitgebreid te verstellen om een ideale zitpositie te garanderen.

En daar hoef je niet eens zelf naar op zoek, want de auto biedt een automatische zitpositiehulp. Hiermee worden op basis van het invoeren van wat gegevens en de check door camera's stuur en bestuurdersstoel in een positie gebracht, die jou als bestuurder de beste beleving moet bieden. Hoe dat werkt in de praktijk? Niet echt naar onze smaak, omdat de rugleuning wel erg ver naar achteren klapt en we iets hoger uitkomen dan we zouden willen.
Maar met een paar kleine aanpassingen zit je als een vorst en kun je de gecreƫerde positie samen met multimedia- en spiegelinstellingen opslaan in een bestuurdersprofiel. Door middel van gezichtsherkenning worden jouw favoriete instellingen automatisch geactiveerd als je instapt, terwijl vier anderen hun profiel ook kunnen opslaan. En die functie werkt uitstekend, ideaal als je de auto deelt met bijvoorbeeld gezinsleden.

Als je eenmaal zit, valt op hoeveel extra ruimte je krijgt ten opzichte van de CX-5. Voorin zit je breed, terwijl de grote middenarmsteun een fikse scheiding tussen bestuurder en bijrijder betekent. Achterin vinden twee volwassenen een prima plek, want er is geen gebrek aan hoofd- en beenruimte. En dat ondanks het aanwezige panoramische schuifdak, dat overigens voor het eerst in een Europese Mazda wordt geplaatst. De middenpassagier achterin heeft het niet zo breed, maar kan door de lage middentunnel wel heel goed zijn voeten kwijt. De kofferruimte is ook ruim genoeg en bijvoorbeeld flink groter dan die van een XC60 PHEV. De dubbele bodem betekent een handige opbergplek voor de laadkabel, terwijl de vlakke laadvloer het makkelijk maakt grote bagagestukken in te laden.

327 pk
500 Nm
200 km/h
5,8 s
onb (1.5) l/100km
33 g/km
A
22%
€ 51.690
€ 64.890
€ 1.190 / maand
€ 0 / kwartaal
  • Nissan Ariya 63 kWh 2WD Evolve

  • Volvo C40 Recharge Twin Pure Electric Ultimate

  • Kia EV6 77.4 kWh RWD Plus

  • Audi Q4 e-tron 40 Advanced edition

  • Tesla Model Y Long Range

  • Hyundai IONIQ 5 225 kW AWD Project 45

  • Skoda Enyaq iV 80 First Edition

  • Kia Sorento 1.6 T-GDi Plug-in Hybrid 4WD

  • Volkswagen ID.4 204 pk 1st Max

  • Seat Tarraco 2.0 TSI DSG-7 4Drive Xcellence