X-Mode als USP
Zeg je Subaru, dan zeg je natuurlijk Permanent All-Wheel Drive. Het mag dan ook geen verrassing heten dat Subaru de volle zeggenschap had in de ontwikkeling van een vierwielaandrijving van de elektrische cross-over, die samen met Toyota is ontwikkeld. De AWD is voor beide auto's beschikbaar, maar er is een beduidend verschil. Anders dan zijn neef komt de Subaru alleen maar als vierwielaangedreven versie op de markt en wij kregen bij de kennismaking de kans om dit systeem onder verschillende omstandigheden te testen.
Met X-Mode kun je zelfs op een steile, gladde helling eenvoudig wegrijden zonder slip. Je merkt dat de elektrische auto een berg koppel op de wielen loslaat, maar dit wordt door de systemen goed verdeeld, zodat enige wielspin ook snel de kop wordt ingedrukt. De Solterra weet mede door dit systeem een rotsvast vertrouwen in de auto te wekken, of dit nu op kruipstand in een steile afdaling is, of bij een stevige acceleratie naar 120 km/h. De auto voelt stabiel aan, ook op hogere snelheid. Daarnaast zit er best wat gevoel in het stuurwerk en kun je de auto hard de bocht om hoeken, zonder dat er sprake is van stevig overhellen. Ondanks zijn flinke afmetingen en hogere koetswerk is de auto dus best plezierig om te rijden, iets waar de Japanners dan ook de nodige inspanningen voor hebben verricht. Het blijkt in de praktijk dus een uitstekende rijdersauto te zijn, die bovendien niet lawaaiig wordt bij een gangetje van 120 kilometer per uur.