Kia EV6 77.4 kWh RWD Plus

- 3 februari 2022

Zijn tijd vooruit

Het testexemplaar beschikt over het batterijpakket van 77,4 kWh. De achterwielaandrijver komt volgens de WLTP meting 528 km ver. Veelbelovende cijfers, maar in de praktijk kwamen we met mild winterweer niet verder dan een range van 400 km met een gemiddeld verbruik van 20.3 kWh per 100 kilometer. Gelukkig niet iets om je zorgen over te maken. De auto is namelijk uitgerust met een 800V ultra-snellaadsysteem. Zijn de omstandigheden optimaal, dan kan de EV6 van 10 tot 80% bijladen in slechts 18 minuten. Opnieuw plaatsen we een kritische kanttekening, want de meeste snellaadsystemen hebben nog de techniek van 400V snelladen. Gelukkig ontwikkelt de techniek rondom elektrisch rijden razendsnel. De EV6 is in ieder geval alvast klaar voor de laadsystemen die over 5 jaar waarschijnlijk doodgewoon gaan zijn. Dat maakt de auto ook op de lange termijn een interessante investering.

Opvallend is het strakke weggedrag tijdens het rijden. Mede door het laaggeplaatste gewicht van de accu's in de bodem ligt de auto als een huis op de weg, maar weet hij niet teleur te stellen in dynamisch rijgedrag. Zowel in bochten als in korte sprints weet de auto te overtuigen in vertrouwen en valt een glimlach niet te onderdrukken. Klein nadeel is dat de bestuurdersstoel, mede door de accu in de bodem, niet erg laag kan worden gezet. Daarmee is voor ons lange Nederlanders de zitpositie vrij hoog, wat een sportieve beleving in de weg kan staan.

229 pk
350 Nm
185 km/h
7,3 s
0,0 (0) l/100km
0 g/km
A
12%
€ 44.595
€ 52.890
€ 529 / maand
€ 0 / kwartaal
  • Mazda CX-60 2.5 E-Skyactiv PHEV AWD Homura

  • Volvo C40 Recharge Twin Pure Electric Ultimate

  • Audi Q4 e-tron 40 Advanced edition

  • Aiways U5 63 kWh Premium

  • Hyundai IONIQ 5 225 kW AWD Project 45

  • Skoda Enyaq iV 80 First Edition

  • Volkswagen ID.4 204 pk 1st Max

  • Seat Tarraco 2.0 TSI DSG-7 4Drive Xcellence

  • Citro├źn C5 Aircross Puretech 180 S&S Shine