BMW iX xDrive40 High Executive

- 18 januari 2022

Zware jongen

Qua rust en geboden luxe weet de iX goed uit de verf te komen, maar hoe zit dat met de rijeigenschappen? We stappen in de xDrive40, die met zijn 326 pk geldt als instapper van het gamma. Een oneerbiedige benaming voor een auto met vierwielaandrijving, 630 Nm koppel en een sprint van 6,1 seconden naar 100km/h. Bovendien mag de auto 2.100 kg trekken, iets dat we lang niet iedere elektrische auto zien doen. Prima cijfers dus voor de xDrive40, die zelf een flinke 2.440 kg weegt. Moet je nagaan wat de auto had gewogen als BMW geen koolstofvezel had gebruikt voor het chassis van de iX. Het batterijpakket neemt natuurlijk een groot deel van dat gewicht voor zijn conto, waarbij het voordeel is dat dit onder de vloer is geplaatst en dus zorgt voor een laag zwaartepunt.

Het kan niet maskeren dat de BMW flink op gewicht is, iets dat je merkt bij het manoeuvreren met de auto en tijdens het rijden in bochten. Bovendien is de auto vrij stug geveerd om het gewicht te verhullen, wat sportief aandoet maar niet echt past bij de verder comfortabele cross-over. De auto grijpt ook een beetje vreemd aan onderin, zodat je wat hortend wegrijdt. Bij het remmen is de auto dan weer prima bij de les, want het brede schoeisel en performance remmen uit het sportpakket weten de auto op heel natuurlijke, doch indringende wijze tot stilstand te brengen.

De auto weet ook een prima pakket aan hulpsystemen te bieden, zoals de adaptieve cruise control die desgewenst zelf inhaalt. Ben je niet zo van de bemoeienis en houd je het heft liever in eigen handen? Weet dan dat je dit in de BMW even zo eenvoudig uitschakelt, zodat er een gewone cruise control zonder afremfunctie overblijft. Op die manier blijf je zelf de controle houden over welke hulp wel en niet wordt geboden. Die keuze heb je in zeker zin ook als het gaat om hoeveel kilometers je met een volle batterij kunt rijden. De auto projecteert telkens drie realistische rijbereiken, afhankelijk van hoe je rijdt en welke functies je aanspreekt. Zet je de auto in efficiƫnte modus en pas je het rijgedrag aan door veel uit te rollen en langzaam te accelereren, dan kun je zomaar 100 kilometer verder komen. In de zeven dagen dat we de auto reden was het iets boven het vriespunt en kwamen we zo'n 290 kilometer ver op een lading. Op zich geen ramp, omdat de auto aan een snellader heel stabiel oplaadt met veel vermogen. In een kwartiertje heb je alweer 250 kilometer rijbereik. Maar het komt niet in de buurt van de 397 kilometer die de fabrieksopgave vermeldt. Voor meer rijbereik raden we aan door te sparen voor de xDrive50, die 600 kilometer rijbereik heeft. Bovendien beschik je dan over luchtvering, iets dat past bij het karakter van deze auto en een stuk minder stug aan zal doen.

326 pk
630 Nm
200 km/h
6,1 s
0,0 (0) l/100km
0 g/km
A
12%
€ 87.330
€ 112.086
€ 1.121 / maand
€ 0 / kwartaal
  • Lexus RX 500h Turbo Hybrid F Sport

  • NIO EL7 100 kWh

  • Volvo XC90 B5 AWD R Design

  • Lexus RX L 450h 4WD President Line

  • Audi Q7 3.0 TDI e-tron quattro Premium Edition

  • Lexus RX 450h F-Sport

  • Land Rover Range Rover 3.0 TDV6 Autobiography