BMW iX xDrive40 High Executive

- 18 januari 2022

Alle kanten op

BMW lijkt twee kanten op te willen met haar elektrische modellen. De eerder genoemde iX3 lijkt sprekend op zijn broertje met verbrandingsmotor, net zoals dat voor de i4 opgaat. De iX is daarentegen revolutionair in ontwerp en roept daarom veel meer reacties op na de onthulling, iets waar de i3 toentertijd ook veel mee te maken had. Nu is het ontwerp op zijn zachtst gezegd smaakgevoelig en hebben we bovendien te maken met een auto die veel groter is dan je op foto's kunt vermoeden. Met de wielbasis van een X7 en een breedte van bijna twee meter staat er een imposante auto. Door zijn laagte is het meer een cross-over dan SUV, zodat de auto minder overweldigend overkomt. De grote nieren aan de voorzijde compenseren dat, want daar kun je moeilijk omheen kijken. Hoewel de neus voor koeling helemaal geen grille nodig heeft, dienen de nieren nog een functie. Erachter zijn namelijk de radars voor de veiligheidssystemen verstopt en om die te allen tijde te laten werken is er verwarming in de nieren aangebracht.

Ook wordt gebruik gemaakt van een zelfhelende lak, zodat steenslag geen blijvende schade in de gigantische open vlakken veroorzaakt. Van de zijkant valt het meeste op dat de auto lager is dan zijn SUV-broers X5 en X7. Zeker doordat de ramen van de testauto niet geblindeerd zijn, heeft de auto vanuit deze hoek ook wel iets weg van een MPV. Opvallend is dat de bekende Hofmeisterknik van BMW in aangepaste vorm ook op dit model aanwezig is, wat het model ook een vleugje coupé meegeeft. De frameloze zijruiten werken dat effect ook in de hand. De brede heupen maken de auto aan de achterzijde nog iets breder, dit komt de cw-waarde ten goede. Zo heeft de auto een weerstandscoëfficiënt van 0,25; indrukwekkend laag voor een dergelijke cross-over. Om deze lage weerstand te bereiken, heeft BMW besloten aan de voorzijde geen 'frunk' of anderzijds te openen kap te plaatsen. Alleen in de werkplaats kan de voorklep verwijderd worden. Maar hoe moet ik mijn ruitensproeiervloeistof bijvullen, vraag je? Druk gewoon op het BMW-logo op de neus en er ontstaat de opening naar het reservoir.

326 pk
630 Nm
200 km/h
6,1 s
0,0 (0) l/100km
0 g/km
A
12%
€ 87.330
€ 112.086
€ 1.121 / maand
€ 0 / kwartaal
  • Lexus RX 500h Turbo Hybrid F Sport

  • NIO EL7 100 kWh

  • Volvo XC90 B5 AWD R Design

  • Lexus RX L 450h 4WD President Line

  • Audi Q7 3.0 TDI e-tron quattro Premium Edition

  • Lexus RX 450h F-Sport

  • Land Rover Range Rover 3.0 TDV6 Autobiography